Vad skulle problemet kunna vara med "tjäna pengar på rollspel" (eller inte)?
Om företag ägnade sig åt övervinster vilket gjorde att det var svårt att (har råd att) komma in i hobbyn så vore det ett problem. Men så är det inte.
Från mitt perspektiv ser jag några utmaningar med "marknaden" för rollspel:
1) Marginalerna och upplagorna är väldigt små, många som producerar gör det som en hobby, på egen tid och utan att få igen pengarna
2) Amatörer/entusiaster ger bort gratis material som delvis kan ta bort möjligheten att ta rimligt betalt
Så kan man fundera på om amatörer (arbetar för skojs skull) gör minst lika bra produkter som proffs (arbetar för pengar). I vissa fall tror jag det är så. Men i andra fall är det inte så. Om jag ska köpa ett rollspel vill jag gärna ha en påkostad produkt. När det däremot gäller en karta, adventure-hooks och liknande så spelar inte paketeringen någon roll.
Man måste väl betrakta rollspelsmarknaden som tämligen fragmenterad och splittrad. Det är både en fördel och nackdel för både konsumenter och producenter. Om den svenska marknade dominerades av exakt två företag med 1-2 spel var, så hade det haft vissa fördelar (speciellt möjligheten för de företagen att tjäna pengar - rent av cash-grab-möjligheter). Men jag tror ingen vill ha det så, och nackdelarna överväger.
Men jag kan tycka att marknade är lite dysfunktionell i att det kommer så mycket spel som inte överlever första tryckningen och aldrig får den mängden extramaterial som vore önskvärt. Jag tycker också det är något dysfunktionellt i att det ofta kommer nya version, ny tryckningar, som inte är så kompatibla, vilket leder till denna fragmentering. Få spel idag (rätta mig om jag har fel) kan få ut så mykcet material som Titan D&D eller Lancelot Western fick ut på 80-90-talet. För att inte tala om DoD. Och där kan jag kanske tycka att alla versioner av DoD... lite kan likna cash-grab. EON imponerar här med bredd av produkter som förefaller hålla hög kvalitet.
Jag sammanfattar med att företagen gör inga övervinster, och har (precis som i andra kreativa brancher) i själva verket alldeles för låg lönsamhet. Samtidigt har konsumenterna hur många alternativ som helst, från 0kr och uppåt (plus en jättestor begagnatmarknad av utmärkta spel för jättelitet pengar).
Är det omoraliskt som "amatör" att producera bra material som i praktiken konkurrerar med de personer som försöker leva på att producera bra grejer till hobbyn?