runequester
Swordsman
- Joined
- 29 Apr 2018
- Messages
- 474
This is also generally (but not exclusively) the case in english BRP titles.DoD91 körde ju med 2T6+6 i storlek för människor. Just sayin'.
This is also generally (but not exclusively) the case in english BRP titles.DoD91 körde ju med 2T6+6 i storlek för människor. Just sayin'.
PrecisDoD91 körde ju med 2T6+6 i storlek för människor. Just sayin'.
Vet inte om det är mer simulerande än något annat. Jag tänkte väl mest att det var ett effektivt sätt att uppfylla Faraonens desiderata 1 och 2 utan att ge alltför mycket avkall på 3.Kombinationen av mer avancerade matematiska funktioner och den simulerande inställningen.
Ah, ja, det kan jag iofs hålla med om. Även om man tänker sig att STO 3 är världens kortaste människa (50-60cm) så ryms det väldigt mycket i nedre spannet. Har en myra STO 1?De höga värdena kan jag acceptera, men jag tycker det blir väldigt fult med de låga, att allt som är mindre än en liten människa ska klämma in på STO 1 eller 2.
I suspect the system has always relied on the idea that the stats only work within a certain range that can affect a human character. So an ant might have 0.1 STO and 0.01 INT but we just don't give it stats because it has no meaningful way of interacting with a human.Ah, ja, det kan jag iofs hålla med om. Även om man tänker sig att STO 3 är världens kortaste människa (50-60cm) så ryms det väldigt mycket i nedre spannet. Har en myra STO 1?
Förstår problemet.
Ja, det här kanske är en del av svaret - undvik scope creep och ge bara stats till sånt man interagerar med. Har bestämt för mig att det rentav står i DoD91 att det inte är meningsfullt att ge stats till gudar, t.ex. Och då är det väl rimligt att samma princip gäller åt andra hållet, för enskilda bakterier, gränsstrån, eller myror.I suspect the system has always relied on the idea that the stats only work within a certain range that can affect a human character. So an ant might have 0.1 STO and 0.01 INT but we just don't give it stats because it has no meaningful way of interacting with a human.
In a Danish RPG magazine, there was a BRP derived Smurf game (Smurfquest) and it used standard stats for the smurfs while stating that if you wanted to use anything human-sized, just multiply the stats by 10.
Ja, det stämmer att Star Wars D6 har ett system för det. Varelser, fordon och rymdskepp delas in i olika klasser vilka ger olika modifikationer på träffchans och skada mot enheter ur andra klasser. Har för mig att systemet är olika i olika utgåvor. Även om jag spelat en hel del Star Wars D6 är det inget jag använt särskilt ofta. Sannolikt bara någon enstaka gång.Det stämmer nog!
”Bengt, stjärnkryssaren öppnar eld på din gubbe. Vad gör du?”Ja, det stämmer att Star Wars D6 har ett system för det. Varelser, fordon och rymdskepp delas in i olika klasser vilka ger olika modifikationer på träffchans och skada mot enheter ur andra klasser. Har för mig att systemet är olika i olika utgåvor. Även om jag spelat en hel del Star Wars D6 är det inget jag använt särskilt ofta. Sannolikt bara någon enstaka gång.
"Är jag Jedi? annars ber jag en bön och rullar fram en ny karaktär utifall att"”Bengt, stjärnkryssaren öppnar eld på din gubbe. Vad gör du?”
"Jag står kvar. Imperiets besättningsmedlemmar är lika usla skyttar som stormsoldaterna."”Bengt, stjärnkryssaren öppnar eld på din gubbe. Vad gör du?”
Du behöver inte rulla något, bara fördela ut värden på egenskaper och färdigheter. Hur smidigt som helst....rullar fram en ny karaktär utifall att"
Undrar vilket spel som var först med det? RQ1 och RQ2 och Basic Roleplaying har 3d6.DoD91 körde ju med 2T6+6 i storlek för människor. Just sayin'.
Kinda - man behöver inte räkna på några logaritmer, men tabellerna för storlek visar tydligt att den inte ökar linjärt med vikten. En brontosaurus har typ 70 i storlek, men är under varje begriplig definition mer än 5-6 gånger så stor som en människa.Jag hade för mig att Chaosiums SIZ var typ logaritmisk i vissa spel, men det kan vara fel.
Sant, det är ju en fullt vettig och logisk avgränsning att göra. Och kanske är det inte heller små djur som är det viktiga här. Vi kan lätt föreställa oss en katt eller en höna eller hasselmus (så skygg den är) och sällan blir det relevant om dessa väger 50g eller 4kg.I suspect the system has always relied on the idea that the stats only work within a certain range that can affect a human character. So an ant might have 0.1 STO and 0.01 INT but we just don't give it stats because it has no meaningful way of interacting with a human.
In a Danish RPG magazine, there was a BRP derived Smurf game (Smurfquest) and it used standard stats for the smurfs while stating that if you wanted to use anything human-sized, just multiply the stats by 10.
Det är väl vettigt, men det är bara så vansinnigt fult att människor har 3T6 i alla grundegenskaper, utom en!DoD91 körde ju med 2T6+6 i storlek för människor. Just sayin'.
Sant, det förstör symmetrin lite!Det är väl vettigt, men det är bara så vansinnigt fult att människor har 3T6 i alla grundegenskaper, utom en!
Jag har inte funderat på det, men detsamma gäller väl säkerligen monster i DoD? Dvs en 200-tons blåval på 30 meters längd har typ STO 100 även om man utifrån vikten hade kunnat argumentera för STO 1000 eller något liknande. Likväl är den i högsta grad möjlig att döda med en harpun (sorgliga tanke), så STO 1000 hade ju kanske inte varit så rimligt ur spelsynpunkt heller, det hade evt blivit lite mkt KP.Kinda - man behöver inte räkna på några logaritmer, men tabellerna för storlek visar tydligt att den inte ökar linjärt med vikten. En brontosaurus har typ 70 i storlek, men är under varje begriplig definition mer än 5-6 gånger så stor som en människa.
Säg snarare STO 20 000. Sedan dör den för all del inte för att harpunen ger tillräckligt mycket omedelbar köttskada.Jag har inte funderat på det, men detsamma gäller väl säkerligen monster i DoD? Dvs en 200-tons blåval på 30 meters längd har typ STO 100 även om man utifrån vikten hade kunnat argumentera för STO 1000 eller något liknande. Likväl är den i högsta grad möjlig att döda med en harpun (sorgliga tanke), så STO 1000 hade ju kanske inte varit så rimligt ur spelsynpunkt heller, det hade evt blivit lite mkt KP.
Jag förordar 2T6+6 i samtliga för vuxna människor. Därmed reserverar jag spannet 3-7 för i första hand barn.Sant, det förstör symmetrin lite!
OT, men man frågar sig nästan om spannet 3-18 bara är tokigt för STO - borde människor kanske ha 2T6+6 i alla grundegenskaper? 3-4 i INT, STY, FYS, etc låter alla nästan som sjukdomstillstånd, eller något som passar en svartnisse etc. 3-18 känns hursomhelst som ett väldigt vitt spann för människor, om man vill ha med svartnissar etc som fiender. Men jag lutar nästan åt att 3T6 är såpass kul ur spelighetsperspektiv att man kan strunta i dessa eventuella problem.