Jag har nog själv tidigare lite tänkt lite som
@entomophobiac skrev tidigare att en massa supplement och tjocka böcker att köpa skulle vara nån sorts fantasi-hämmare, men jag har börjat omvärdera det.
Jag tror långt ifrån alla spelar tjocka kampanjer så strikt som de är skrivna (som jag försökte illustrera med min podd-rapport ovan), men om de gör det så är det som du skriver förmodligen inget problem för dem.
Om jag skulle spekulera kring
om det är så att kampanjer till t ex CoC 7 har blivit tjockare kan det vara att de har en ständigt växande marknad och att nyare konsumenter vill ha (tror att de måste ha?) kampanjer med mycket kött på benen och go historisk fakta.
Jag har hört om ”den frustrerade författaren” flera gånger innan men jag vet inte riktigt om jag köper det. Även om jag själv kan bli överväldigad av långa textmassor i spel tänker jag att det används lite för ofta för att avfärda en typ av äventyr som inte faller en i smaken. Digitala spel kan lida av för långa cutscenes osv men det är en annan diskussion.
Den mest cyniska förklaringen kan vara att många tjocka böcker tar upp mer hyllplats i butiken, lite som den överväldigande variationen av chipssmaker av samma två företag. Men det behöver inte nödvändigtvis vara dåligt, det kan ju vara rätt gott med chips.
Jag som mest har spelat nyare spel där ofta förskrivna äventyr saknas är själv nyfiken på att testa att spelleda en riktigt tjock och linjär kampanj för att se hur det kan bli.