Kanske väldigt olika ingångar vad som är öppet/slutet här, men jag tänker att efterfråga en backstory inte är samma sak som att något skall vara slutet eller knutet till en preppad plot. Ser det som extremt olika saker.
DD innehåller massor med backstory (mycket
mer än om den varit spikad på förhand, eftersom det presenteras alternativ hela tiden) - det är mer tanken att man spikar vilken man använder först när det behövs. Är Rädda-barnen-aktivisten i Rumänien en vanlig person, agent för Dracula, eller en asset för brittisk underrättelsetjänst, var och en med en egen bakgrundsbeskrivning för just det? Är Lady Godalming bara en partybrud, eller har hon terminal cancer och ser att bli Draculas nästa brud som sin enda utväg, eller fortsätter hon familjetraditionen som vampyrjägare? Behöver du
faktiskt veta det i förväg, snarare än att bestämma det när frågan uppstår, särskilt som rollpersonerna kanske aldrig ens möter någon av dem? Att ha alternativen öppna ger dig bättre möjligheter som SL att anpassa vad som händer till vad du känner att kampanjen behöver. Det är liksom inte ett sådant där spel där det aldrig blir någon sanning; det handlar mycket mer om hur du tar dig fram till Dracula. Tanken är att improvisera utifrån en
synnerligen väl tilltagen verktygslåda.