Hellre någon sorts neotrad."Modern designfilosofi"? Du tänker att det blir ett halvhjärtat PbtA-hack, då?
Ja! Ja! Ja!Är ingen film eller bok men gamla X-Com: Terror from the Deep tycker jag skulle vara riktigt coolt. Både som teamen som skickas ut men även basbyggandet, forskandet och det politiska spelet.
Faktiskt inte helt olikt Conspiracy X. Motsvarigheten till XCOM heter Aegis där, och basbyggandebiten handlar om att sätta upp sin cells hideout genom att poola resurser i gruppen. Om jag är NSA-agent kanske jag får Intelligence-relaterade saker, som tillgång till en spionsatellit. Om du är Navy SEAL kan du få tag i vapen.Jag tror vi diskuterat X-COM, UFO: Enemy Unknown (1993) någon gång tidigare.
Det är definitivt ett av mina favoritdatorspel någonsin.
Men är det inte för mycket administration / strategi för att bli ett bra rollspel?
Om någon kommer på ett sätt att göra ett bra rollspel av det så är jag jätteintresserad.
Det finns dock. Kanske inte i tryck (och misstänker att licensen gått ut), men…Supernatural
Japp, då blev det köp... Tack för tipset, Brödbane. Får lite The Marquis av Guy Davis-vibbar! https://en.wikipedia.org/wiki/The_Marquis_(comics)Rekomenderar att kolla in Askhem, gjort av forumets egna @Lemur. Charmigt och pestsmittat Bellman Noir med Mutant: År 0-motorn!
Dallas The Television Roleplaying Game! Och såklart Primetime Adventures.Förmodligen behövs också någon typ av mekanik för att fånga tv-såpans typiska berättarstil.
Beror på hur man ser det. Den har ju fått en ganska stark following som modern konspirationsteori! 2013 trodde 4% av jänkarna att världen styrs av rymdödlorna (källa på det).V hade jag inte ägnat en tanke på länge. Känner på mig att den inte åldrats med värdighet.
Kan tänka mig att fler än så tror på Kraften.2013 trodde 4% av jänkarna att världen styrs av rymdödlorna
Ja, ett GURPS som någon redan påpekat och sen mitt egna "A one in a million chance at adventure"Hur är det med Discworld? Finns det ett sådant rollspel?
What? Det skulle kunna bli hur kul som helst! Kanske ett som skulle kräva lite brädspelsmekanik (som typ en fördjupning av arken i Mutant: År Noll) där RP tillsammans ska försöka få parken att överleva och fungera, där spelet byter fokus när det tillslut går åt helvete. Då har du delvis möjligheten att spela flykt och överlevnad, men också saker som infångad och återuppbyggnad.
Alltså det beror nog på. Jag tror man skulle kunna bygga en fullt fungerande kampanj på upp till 10 eller så äventyr på den licensen, och det är ju ungefär så mycket jag tror att jag kan få ut ur vilket rollspel som helst.
Så har vi spelat i fleera år!Jacob Dahlins Jacobs stege borde ett bli ett rollspel. SL kallas Jacob och RP är hans gäster. Samtalsämnen slumpas fram med hjälp av glittriga kort. På en del spelmöten talas enbart ryska. Varje spelmöte avslutas med obligatorisk champagne och ett ”Skål ta mig fan!”.