Att göra reklam för sitt spel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Hej, jag hatar att göra reklam för mina spel, eftersom det får mig att känna mig som en begagnad bilhandlare eller telefonförsäljare, eller någon annan typ av människa som folk ser ner på.

Man om jag skulle släppa den uppfattningen och istället försöka göra reklam, fast på en rimlig nivå, vilka kanaler borde jag använda mig av?

Ni som aktivt gör reklam för era spel: Var gör ni det, och verkar det ge något resultat?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Jag gör det här på wrnu under promotion-flagg. Sen har jag skickat lite recensions-exemplar till ett par bloggar och sånt. Jag har inga sociala medier så fejjan och sånt är kört för mig.

Jag tycker inte du ska känna dig som en bilhandlare. Det är kul att veta vad folk på forumet skapar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Ni som aktivt gör reklam för era spel: Var gör ni det, och verkar det ge något resultat?
Här, mest. Och i bräd- och rollspelsgruppen på Facebook. Jag vet inte hur mycket resultat det ger, men antagligen en del. Jag misstänker att om man bortser från Kutulu så är det nog mest ni närmast sörjande som köper mina grejer.

Mina patetiska försök att marknadsföra Sentinels of the Weave, mitt första spelsläpp på engelska, gick verkligen prutt. Jag startade en tråd på rpg.net som få läste innan den drunknade, och jag postade i en engelskspråkig facebookgrupp jag är med i. Hittills har jag sålt fem exemplar. Jag satte iofs säkert ett för högt pris också. Eller så är det helt enkelt inte ett spel folk tycker verkar intressant. Jag vet inte. Det är svårt, det här.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Vi gör mest reklam i form av nyheter. Ny KS, teaser på ny modul, nån Fenixartikel.

Alltså något att prata om. Det är vad man ska ge folk.

Inkl spelets USP.

Rollspel är ju lite som när en artist släpper nytt.

1. Du måste ha en kundbas
2. Som är intresserade av att du gör grejer

Facebook, Fenix och wrnu.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
nån Fenixartikel.
Det glömde jag nämna, det här försöker jag också göra. Nåt äventyr eller så, nånting som visar upp vad det är för något. Funkar rätt okej för spel på svenska iaf, även om försäljningssiffrorna för svenska Ödesväktarna väl inte heller varit sådär superfantastiska.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Vi gör mest reklam i form av nyheter.
Det här är typ den bästa typen av reklam någonsin.

Det är också ett bra tillfälle att "dubbelpromota" för du kan dels pusha själva grundspelet lite gran i förbifarten, men också den nya grejen (äventyr/tillägg/bild...) och så länge minst en av de två låter intressant så lär jag ju kolla upp det närmare (om jag råkat missa grundspelet tidigare).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Finns du på DriveThruRPG så är det fantastiskt effektivt att vara Deal of the Day. Dock måste man ha samlat på sig Publisher Promo Points(?) för att få vara det, man får några automagiskt varje månad, och sedan ytterligare en del om man säljer saker.

Tricket "Starta en obskyr rollspelspodcast och pusha dina egna spel när du får chansen." har visat sig vara mindre effektivt än vad jag trodde. :-D
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
En lång grej är att skriva på forum och bygga upp ett namn, men det tar tid och kräver intresse eller bara jävlar anamma.

Fast med tanke på att du har ett spel i serietidningsform så borde du kunna hitta en annan (och ny) målgrupp än utomsvenska rollspelare (D&D:are).

Om det nu bara fanns folk som läste serietidningar..... :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Om vi ska göra det svårare: Hur gör jag reklam för en engelsk version. Alla i Sverige har ju redan köpt mitt spel och spelar det oavbrutet när de inte tvingas ta en paus för att äta eller sova, men hur når jag lättast ut till utlänningar?
Den tråkiga sanningen är ju att det finns en hel bransch som ägnar sig uteslutande åt detta, och än har ingen av dem kläckt någon universellt fungerande metod. Men från toppen av huvudet:
  • Samarbeten med kändisar/förlag/varumärken
  • Betala för det på större plattformar, vilka som nu finns over there
  • Få folk att känna sig delaktiga
  • Hitta en egen nisch
Samma som här alltså, men svårare.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,166
Om vi ska göra det svårare: Hur gör jag reklam för en engelsk version. Alla i Sverige har ju redan köpt mitt spel och spelar det oavbrutet när de inte tvingas ta en paus för att äta eller sova, men hur når jag lättast ut till utlänningar?
Kanske måste du förtydliga vilken svårighet du vill ha hjälp med? Jag menar: alla förslag ovan, utom möjligen Fenix och det här forumet, handlar redan om en internationell publik. Typ, Deal of the day, som Wilper föreslår, är ju på en plattform som riktar sig till en engelsktalande publik. Så om något är det svårare att göra reklam för en svensk produkt på det sättet. Samma sak med Youtube - majoriteten av besökarna är inte svenskspråkiga. De största recensenterna är engelsktalande (eller, åtminstone är de större än de svensktalande), och du interagerar med dem genom e-post och paket - ungefär samma som om du skickar recensionsexemplar till någon på forumet.

Men du kanske menar vilka värdeord som du behöver använda för att sälja in produkten? Isf tror jag att du kollar vilka som andra använder, ber någon läsa igenom din pitch, och sen hoppas du på att få nya/mer specifika av recensenterna. Det var iaf min strategi.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,755
Location
Göteborg
Jag kollade lite snabbt på det du har lagt ut och du gör många bra saker redan. (En liten detalj: Jag skulle lagt in en tydlig BUY NOW-knapp tidigt på din engelska webbsida. En potentiell kund ska inte behöva leta). Och Supercrew ser riktigt fint ut!

Det du har redan är så pass bra att en kurs (och/eller bok) om marknadsföring antagligen skulle passa dig just nu. Leta efter en bra engelskspråkig kurs på nätet i digital marknadsföring för indieförfattare eller om gerillamarknadsföring. Det finns både gratis- och köpekurser som är schyssta. Kolla upp några olika och följ magkänslan - det ska inte kännas som Hederlige Harrys Bilförsäljning.

Och kom ihåg att marknadsföring är ett maraton, inte en sprint. Varje enskild grej gör inte då stor skillnad, men tillsammans, över tid, skapar de synlighet och förtroende.

Jag och @Oscar Silferstjerna diskuterar också marknadsföring lite i tråden om Junkyard Blues om du skrollar ner en bit.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Kanske måste du förtydliga vilken svårighet du vill ha hjälp med?
Jag vet inte riktigt. Egentligen vill jag ju inte göra reklam alls, framför inte reklam som kräver att jag anstränger mig. Helst vill jag bara skriva ett inlägg om att jag gjort en grej, och sedan vara nöjd med det. (Och eftersom jag gjorde grejen för mer än tio år sedan kan jag inte ens göra det nu. :))

Mest hoppas jag nog på tips om icke uppenbara sätt att sprida informationen. Platser på nätet som jag inte tänkt på, eller känner till att de existerar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,124
Location
The Culture
Jag kollade lite snabbt på det du har lagt ut och du gör många bra saker redan. (En liten detalj: Jag skulle lagt in en tydlig BUY NOW-knapp tidigt på din engelska webbsida. En potentiell kund ska inte behöva leta). Och Supercrew ser riktigt fint ut!
Jag ser nu att köp-länken på den engelska sidan är bruten. Det måste jag åtgärda.

Och tack så mycket!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Jag vet inte riktigt. Egentligen vill jag ju inte göra reklam alls, framför inte reklam som kräver att jag anstränger mig.
Då tycker jag inte att du ska göra det. På riktigt. Exempelvis har vi i princip bara två mål (eller tre kanske) med Kopparhavets hjältar:

1. Inte gå back
2. Betala de som hjälper till
3. Göra spelare glada

Hade vi kunnat sälja mer med någon form av reklaminsats? Kanske. Hade den ökningen i sälj stått i paritet med den ansträngningen? Högst sannolikt inte alls. Sätt bara rimliga mål och försök uppnå dem.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,902
Location
Stockholm
Min bild av reklam för mindre rollspelsprodukter är att det är helt nödvändigt att vara en del det community man vill ska köp grejen.

Vill man sälja till svenska osr-spelare får man det mycklet enklare om man inte är totalt okänd på plattformar osr-spelare hänger.
 
Top