Björn Wärmedal
Björning Wheel
Alltså... Jag vill gärna höra vad som menas med ett "komplett" regelsystem... Fast det kanske är ett ämne för en annan tråd...
Ja, det undrar jag också. På vilket sätt är TDE "komplett" som vilka andra system inte är det?Alltså... Jag vill gärna höra vad som menas med ett "komplett" regelsystem... Fast det kanske är ett ämne för en annan tråd...
Jag gjorde detsamma och satt på Äspels kontor för ca 35 år och läste spelet. Även om min skoltyska var okay på den tiden och jag begrep vad jag läste så har jag inga minnen av innehållet. Vilket får mig att gissa att DSA kändes rätt så meh (eller vad vi nu sa på 1980-talet).Jag vill minnas att vi anskaffade ett exemplar till Titan och att jag kollade på det, men min skoltyska räckte inte så långt.
Dock fick jag känslan av att det var någons husregler till AD&D, som hade blivit till ett eget system. Vilket ju var rätt vanligt på den tiden. *host*MD&D*host*
Det kanske helt enkelt drar den där 90-talsidén om att ha plottriga regler för exakt allting till sin spets? =)Ja, det undrar jag också. På vilket sätt är TDE "komplett" som vilka andra system inte är det?
Alltså, Eon IV, som är det som släpptes 2016 eller så, har slimmats och gjorts om avsevärt. Den jämförelsen kunde kanske göras med gamla Eon, men idag blir den inaktuell.Det kanske helt enkelt drar den där 90-talsidén om att ha plottriga regler för exakt allting till sin spets? =)
Typ… Eon i kubik?
Ja, de har som sagt försökt och det har inte slagit väl ut. Och vad det beror på kan jag egentligen bara spekulera i men jag kan tänka mig att Sveriges största rollspelsföretag och Tysklands största rollspelsföretag har en rätt annorlunda syn på vad det innebär att slå.Grejen är ju dock att det finns på engelska . Min version är på engelska. Att spel skrivna på modersmålet översatt till engelska kan slå utomlands är ju ligan ett bra exempel på.
Det här tror jag också. DSAs USP är att det är ett generiskt fantasyspel skrivet på tyska av folk med tyska som modersmål. Det är inte en USP som är särskilt gångbar utanför den tyskspråkiga delen av världen.Jag tänker att det kanske kan jämföras med Äventyrsspels Drakar och Demoner för Sverige. Det kan vara bra men dess ställning (i hemlandet) bygger snarare på språklig tillgänglighet och koppling till hobbyns utveckling snarare än dess unika kvalitéer. Att då göra det intressant för andra via ett tredje språk (engelska) är utmanande - när väl det steget tagits framstår det som mer generiskt och som ett spel i mängden.
Jag antar att du syftar på spelets ålder och inte din egen. Du är ju trots allt nästan lika ung som mig.Det vore verkligen kul att få veta mer om DSA nu så här på ålderns höst.
Engel eller Nephilim, kanske? Det hände (på lite olika sätt) i båda de fallen.Jag har för mig att det gjordes nått nytt regelsystem till den engelska versionen? Eller blandar jag ihop det med något annat spel?
Jag har likt dig dålig koll på DSA men har alltid varit lite nyfiken. Och så här mycket har jag förstått.Jag har alltid varit fascinerad av DSA sedan jag upptäckte det för många många år sedan. Men tyskan satt stopp för mig som läste franska i skolan.
Och när den engelska versionen kom så hade jag redan rätt fullt i mitt bibliotek med olika fantasy-rollspel, så min kunskap om DSA är nära nog noll.
Så en bra startpunkt för att jag ska kunna lära mig mer om spelet är att få svar på lite grundläggande frågor:
1. När kom den första versionen?
2. Vilken typ av regler var det? Level eller skills? Mer likt D&D än RQ?
3. Har reglerna varit i stort sett samma i alla versioner? Jag har för mig att det gjordes nått nytt regelsystem till den engelska versionen? Eller blandar jag ihop det med något annat spel?
4. Hur mycket är översatt till engelska?
5. Vilka är de viktigaste böckerna?
6. Hur ser världen ut, är det Tolkien-fantasy, D&D-fantasy, Warhammer-fantasy eller något annat?
Det vore verkligen kul att få veta mer om DSA nu så här på ålderns höst.
Så man ska slå t20 under attribut plus modifikation för att lyckas. Så långt är jag med.Actions are resolved by testing the attributes; the action succeeds when:
1d20 ≤ attribute + modifier
The modifier is positive when the action is difficult, and negative when it is easy.
Med ett komplett system, menar jag, ett regelsystem där man åtgärdat i stort sett alla svagheter och obalanser så att SL slipper göra det jobbet. I vissa rollspel är reglerna så obalanserade och orealistiska (trots att de skapats för att vara enklare) att det blir mer jobb, tid och energi för SL. DE har, enligt mitt tycke, lyckats skapa ett närmast komplett system. Sen är det alltid så att husregler får införas i alla system förr eller senare, men det märks tydligt att DE har decennier på nacken, spelkonstuktörerna har lappat och lagat obalanser, det har utvecklats organiskt helt enkelt.Alltså... Jag vill gärna höra vad som menas med ett "komplett" regelsystem... Fast det kanske är ett ämne för en annan tråd...
Jag laddade ned och ögnade igenom quickstarten nu. Svårigheter/modifikationer finns inte med där, så jag vet inte.Läser på Wikipedia nu. Fastnar på en sak.
Så man ska slå t20 under attribut plus modifikation för att lyckas. Så långt är jag med.
Men modifikationen är positiv när det är svårt, och negativ när det är lätt.
Är det verkligen så det funkar? Verkar bakvänt för mig.