Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag ser inte sithimperiet som tyrrani, och även om vi pratade om tyranni är jag inte säker på att jag skulle hålla med dig.Fast tyranni är Evil, inte Chaos (just tyranni brukar framhållas som ett exempel på Lawful Evil).
Jag ser inte sithimperiet som tyrrani, och även om vi pratade om tyranni är jag inte säker på att jag skulle hålla med dig.Fast tyranni är Evil, inte Chaos (just tyranni brukar framhållas som ett exempel på Lawful Evil).
Jag har funderat ett par varv på detta. Jag tänker att risken med kaos är att det leder till den starkes rätt som en sidoeffekt av att kaos står för den yttersta friheten. Sen tänker jag på somliga av gudarna som definieras inom kaos spektrumet, dessa (sett till good sidan) verkar ju i regel ha med skapande att göra, den yttersta friheten för konstnären att skapa det vackra, medan chaotic neutral gudarna verkar ägna sig åt frihet i sin yttersta form, även om det innebär en väldigt lös syn på ägande vilket leder till tjuvars domän.Den starkes rätt och kaos känns som två ganska olika grejer.
Jag ser det ena som, en direkt konsekvens av det andra. men det beror på vad vilken innebörd man vill lägga i "kaos". Det är ju som sagt, ganska flummigt, och det är därför jag anammat en lite tydligare uppdelning.Den starkes rätt och kaos känns som två ganska olika grejer.
Kaos kan väl lika gärna leda till anarko-syndikalistiska kollektiv, för att parafrasera Monthly Python...Jag ser det ena som, en direkt konsekvens av det andra. men det beror på vad vilken innebörd man vill lägga i "kaos". Det är ju som sagt, ganska flummigt, och det är därför jag anammat en lite tydligare uppdelning.
Ja, precis. Det är två olika sidor av kaosmyntet =)Kaos kan väl lika gärna leda till anarko-syndikalistiska kollektiv, för att parafrasera Monthly Python...
Om man känner på "lag" och "den starkes rätt", så är det ju inte självklart att de (heller) har med varandra att göra.Den starkes rätt och kaos känns som två ganska olika grejer.
"Pålitlighet/föränderlighet" är tänkt att inkludera hur tvungen man känner sig att tala sanning. Märk väl att varför man ljuger dock hänger på den andra axeln -- en kaotiskt god rollperson kommer antagligen inte att ljuga för att skada andra eller vinna egoistiska fördelar.Har någon funderat på att införa en "lögn-sanning"-axel istället? Den zoroastriska varianten...
Det vore ju verkligen att gå varvet runt. Gygax baserade sin lag-kaos på Moorcook och Moorcook baserade sin lag-kaos på Zoroastrism.Har någon funderat på att införa en "lögn-sanning"-axel istället? Den zoroastriska varianten...
Jag tycker bara att det så lätt glider in i ett postmodernt och "nurture"-tankesätt. Är det synd om de svaga kobolderna? Absolut. Är de en produkt av strukturer i samhället, av sin uppväxt, etc? Säkert, med vår världs logik i bakgrunden i alla fall. Går det att spela så? Ja, men då tar en ju bort den enda spelning point som särskiljer DnD från alla andra genetiska fantasyspel. Med ett postmodernt angreppssätt så ser jag inget skäl att spela i DnD-universat.Om man känner på "lag" och "den starkes rätt", så är det ju inte självklart att de (heller) har med varandra att göra.
Vi tenderar kanske att tänka på "lag" som "likhet inför lagen" och därmed "rättigheter". Men så behöver det ju absolut inte vara, och så har det absolut inte alltid varit.
Så jag tycker "lag" är både förenligt med den starkes och den svages rätt.
Då är det rimligt att också "kaos" (motsatsen till lag) också är förenligt med båda. Och det tycker jag känns ganska rimligt.
Det känns mer rimligt att "good" handlar om att värna den svages rätt, och inte missbruka den starkes rätt om man är stark.
Och att "evil" innebär att man räknar med att den som är stark också utnyttjar det till sin fördel.
Det skulle nog förvåna mig om det var hans direkta inspiration. Zoroastrismen är ju baserad på motsättningen mellan sanning (asha) och lögn (druj), inte lag och kaos. Kampen mellan lag och kaos är ju mer typiskt för de tidigare, mesopotamska religionerna.DeMoorcook baserade sin lag-kaos på Zoroastrism.
Jag tycker du gör en lite märklig dikotomi här, där de enda två positioner du tar upp är "postmodern dekonstruktion" kontra "gott och ont är kosmiska lagtröjor". Det finns ju mängder med etiska synsätt som inte går att passa in i någon av de kategorierna.Jag tycker bara att det så lätt glider in i ett postmodernt och "nurture"-tankesätt. Är det synd om de svaga kobolderna? Absolut. Är de en produkt av strukturer i samhället, av sin uppväxt, etc? Säkert, med vår världs logik i bakgrunden i alla fall. Går det att spela så? Ja, men då tar en ju bort den enda spelning point som särskiljer DnD från alla andra genetiska fantasyspel. Med ett postmodernt angreppssätt så ser jag inget skäl att spela i DnD-universat.
Då får du bli förvånad då, för det är Moorcooks eget påstående.Det skulle förvåna mig.
Moorcock i all ära, men Law-Chaos axeln i D&D är mer baserad på Poul Andersons Three Hearts and Three Lions än på Moorcocks verk. Åtminstone i de versioner av D&D (vilket inkluderar den ursprungliga) som bara har en Law-Chaos axel och inte en Good-Evil axel.Det vore ju verkligen att gå varvet runt. Gygax baserade sin lag-kaos på Moorcook och Moorcook baserade sin lag-kaos på Zoroastrism.
Och Anderson är tydlig med att nazism är kaos, kan tilläggas. Lag är de västliga demokratierna.Moorcock i all ära, men Law-Chaos axeln i D&D är mer baserad på Poul Andersons Three Hearts and Three Lions än på Moorcocks verk. Åtminstone i de versioner av D&D (vilket inkluderar den ursprungliga) som bara har en Law-Chaos axel och inte en Good-Evil axel.
Absolut. Jag pratar inte om alla möjliga sätt att definiera gott och ont eller moraliska gråskalor. Jag pratar om "kobolder är onda, därför är det ok att döda kobolder" (vilket jag, mest grundat på Planescape-grejerna, tolkat som hyfsad kanon) gentemot "definiera på valfritt sätt", vilket jag inte tycker passar med Planescape. Jag har inte läst allt och har säkert fel.Jag tycker du gör en lite märklig dikotomi här, där de enda två positioner du tar upp är "postmodern dekonstruktion" kontra "gott och ont är kosmiska lagtröjor". Det finns ju mängder med etiska synsätt som inte går att passa in i någon av de kategorierna.