Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,659
Jag har funderat ett tag på en spelvärld, men kom på att det var för mycket jobb. Dock, den passade bra som en variant på en befintlig värld jag har. Så, jag började tänka i banor som "kryddpaket".
Såhär tänker jag:
Man har en grundvärld. Den är ganska statisk. Länder, folk, religioner, sånt stuff.
Till den har man ett antal kryddpaket. Det är några sidor, som fungerar som ett "filter" eller en "mod" som ändrar världen eller hur den funkar. Typ:
* Darker. En domedagsdemonmänniskoofferskult sprider sig över världen. Den infiltrerar på alla nivåer. Den behöver stoppas.
* Krig. Flera stora aktörer ligger i krig med varandra.
* Råare. Slaveri, hänsynslöshet, förtryck, ingen nåd, might makes right osv. Skitigare, råare, elakare.
* Heroic. Hjältar mot skurkar, tydligare vem som är good guy och bad guy, rädda jungfrur i nöd osv.
* End of magic, beginning of tech.
Osv.
Så, världen kanske har 100 sidor beskrivning, och sedan har kryddpaketen kanske ett uppslag eller två som beskriver dem.
Diskutera. Bra, dåligt, tankar?
Såhär tänker jag:
Man har en grundvärld. Den är ganska statisk. Länder, folk, religioner, sånt stuff.
Till den har man ett antal kryddpaket. Det är några sidor, som fungerar som ett "filter" eller en "mod" som ändrar världen eller hur den funkar. Typ:
* Darker. En domedagsdemonmänniskoofferskult sprider sig över världen. Den infiltrerar på alla nivåer. Den behöver stoppas.
* Krig. Flera stora aktörer ligger i krig med varandra.
* Råare. Slaveri, hänsynslöshet, förtryck, ingen nåd, might makes right osv. Skitigare, råare, elakare.
* Heroic. Hjältar mot skurkar, tydligare vem som är good guy och bad guy, rädda jungfrur i nöd osv.
* End of magic, beginning of tech.
Osv.
Så, världen kanske har 100 sidor beskrivning, och sedan har kryddpaketen kanske ett uppslag eller två som beskriver dem.
Diskutera. Bra, dåligt, tankar?