I Sorgeveden tittar jag närmare på skogens orcher, förhoppningsvis utan lyteskomik.Shadow of Mordor (och Shadow of War) går ju in på att visa upp orcherna i närbild, men det blir ju mest lyteskomik.
Svart humor låter som en utmärkt stämning för det här!Grymt cool idé!
Hur undgår man att det blir en komedi dock?
Både tysk och slavisk folktro är massivt underanvänd.Att Väsens första expansion inte var för något Fastlandseuropeiskt land/kulturområde , Storbritannien är jus så överrepresenterad inom den här genren.
Nja, introäventyret och texten fokuserar mer på Tyskland under 900-talets expansion österut. Inte konstigt, eftersom det ursprungligen är ett tyskt spel, och avsevärt mindre uttjatad spelmiljö. Sedan tycker jag inte det är konstigt att ett spel som heter just Dark Ages handlar om tidig medeltid, eftersom det är precis vad termen avser – när årtalen börjar bli fyrsiffriga är de mörka (i källhänseende) århundradena över.Cthulhu Rebirth
EDIT: Googlade Cthulhu Dark Ages och det är alltså _ännu_ ett spel om anglosaxiska england
Finns det med hårdföra magyarer som plundrar sig genom Centraleuropa?Nja, introäventyret och texten fokuserar mer på Tyskland under 900-talets expansion österut. Inte konstigt, eftersom det ursprungligen är ett tyskt spel, och avsevärt mindre uttjatad spelmiljö. Sedan tycker jag inte det är konstigt att ett spel som heter just Dark Ages handlar om tidig medeltid, eftersom det är precis vad termen avser – när årtalen börjar bli fyrsiffriga är de mörka (i källhänseende) århundradena över.
Ja, introäventyret innehåller så vitt jag minns såväl tyskar som västslaver och magyarer.Finns det med hårdföra magyarer som plundrar sig genom Centraleuropa?
Menar mest att det finns en grav brist på senare medeltid som Cthulhu-setting.Nja, introäventyret och texten fokuserar mer på Tyskland under 900-talets expansion österut. Inte konstigt, eftersom det ursprungligen är ett tyskt spel, och avsevärt mindre uttjatad spelmiljö. Sedan tycker jag inte det är konstigt att ett spel som heter just Dark Ages handlar om tidig medeltid, eftersom det är precis vad termen avser – när årtalen börjar bli fyrsiffriga är de mörka (i källhänseende) århundradena över.
Alltså, om folk vill spela stereotypiska dumma barbarer så får de väl göra det, tänker jag? Om de inte vill det, varför skulle de göra det? Problemet du beskriver låter mest som att olika personer i gruppen vill olika saker. Lösningen är att prata om vad man vill spela, eller hitta nytt folk att spela med. Det spelet behöver göra är att ge en tydlig estetisk vision, så att alla inblandade kan förstå vilken typ av fiktion det är tänkt att man skapar. Sedan får de avgöra själva om de gillar detta eller inte. Eller?Det första som kom till mig var min reaktion, coolt! Men det andra var att många nog skulle spela på stereotypiska dumma barbarer istället för att göra en djupdykning i en troligtvis rätt komplex kultur som inte alls är så simpel och kanske inte ha så enkelt för att hitta på bra koncept tex. Ett spel skulle såklart kunna ge en många verktyg för att undvika sådant, men jag föreställer mig ändå att risken finns där.
Hur skulle man undgå sådana fallgropar?
Håller helt med! Det var bara en av tankarna som dök upp när jag funderade kring konceptet och jag valde att dela med mig av min tanke.Alltså, om folk vill spela stereotypiska dumma barbarer så får de väl göra det, tänker jag? Om de inte vill det, varför skulle de göra det? Problemet du beskriver låter mest som att olika personer i gruppen vill olika saker. Lösningen är att prata om vad man vill spela, eller hitta nytt folk att spela med. Det spelet behöver göra är att ge en tydlig estetisk vision, så att alla inblandade kan förstå vilken typ av fiktion det är tänkt att man skapar. Sedan får de avgöra själva om de gillar detta eller inte. Eller?
Vad bra! Jag googlade bara lite på modulen och det första jag såg var en bild på anglosaxiska england efter heptarkin (verkade vara en av de första sidorna i boken). Verkligen inga problem med fokus på tidigmedeltid, tvärtom! Mer sånt! (Inte för inte som jag skrev Barbarians of the Dark Ages )Nja, introäventyret och texten fokuserar mer på Tyskland under 900-talets expansion österut. Inte konstigt, eftersom det ursprungligen är ett tyskt spel, och avsevärt mindre uttjatad spelmiljö. Sedan tycker jag inte det är konstigt att ett spel som heter just Dark Ages handlar om tidig medeltid, eftersom det är precis vad termen avser – när årtalen börjar bli fyrsiffriga är de mörka (i källhänseende) århundradena över.
För övrigt en utmärkt kampanjmiljö och ett must read för alla som gillar... skogs... kräl... (heter det så)?I Sorgeveden tittar jag närmare på skogens orcher, förhoppningsvis utan lyteskomik.
Vedlåda?För övrigt en utmärkt kampanjmiljö och ett must read för alla som gillar... skogs... kräl... (heter det så)?
Håller med. Vilket Chinatown tänker du dig? New York eller något annat?Att Noir inte släppte en version som utspelar sig i vår värld/tid. Hade inte varit för svårt heller. Själv älskar jag Sandukar/Imperiet, men det är inte Chinatown.
Känns som LA:s är det mest passande med tanke på Chinatown o Big Trouble in Little ChinaHåller med. Vilket Chinatown tänker du dig? New York eller något annat?
Helt säkert det här:Håller med. Vilket Chinatown tänker du dig? New York eller något annat?
Detta har gjorts i RuneQuest. Mest känt är väl Trollpak.De borde förstås aldrig ha blivit ihopklumpade under den högst tveksamma etiketten ”svartfolk”, utan istället beskrivits mer kreativt och med större egen agens. De borde ha gjort uppror! Det hade jag velat se supplement eller minst ett helt spel om.
En möjlig öppning skulle kunna vara att satsa på klan- och basbyggande. Alltså ungefär som i År Noll eller Svärdets Sång. Dessutom hade jag gärna sett människor, dvärgar och alver som möjliga skurkar.
Ah, okej. Jag tänkte annars att Chinatown i New York är väl så coolt. Har varit där flera gånger. Det är en väldigt speciell miljö. Men jag vet inte om Chinatown där har någon särskild koppling till noir-genren.Känns som LA:s är det mest passande med tanke på Chinatown o Big Trouble in Little China