[ORCH] Borta bra, men grotta bäst - rollspelsmekaniker för att spela en orchklan

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,061
Med anledning av diskussionen här: http://www.rollspel.nu/threads/missade-möjligheter-i-officiella-rollspelvärldar.78605/post-1106365

Hur gör man ett spel/kampanj/mekanik som stödjer att rollpersonerna är en liten grupp orcher eller annat svartfolk som slår sig ned i en grotta och får kämpa mot omgivningen och varandra för att överleva och etablera sig som en orchklan.

Hur gör man det utan att det blir komedi eller pastich.

Vad kan man låna från MY0, Svärdets sång, Järn, Runequest (Dragon Pass) etc.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Boken Svartfolk till Drakar och Demoner hade ett olyckligt namn men innehöll mycket culture gaming material. (Antagligen inspirerat av Troll-böckerna till Runequest?) Där finns kanske något att hämta för ett sådant här projekt.

Edit: Fast kanske inte så mycket ren spelmekanik tyvärr.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns flera spel där man spelar kobolder, goblins och ocher.
Men dessa är alla "Beer and Pretzels games", d.v.s. humoristiska som du inte ville ha.

Det finns ytterligare ett spel, "No Country For Old Kobolds", som skiljer sig lite från ovanstående:

Reglerna är ett hack på Dungeon World, som i sin tur är ett PbtA-hack.
Man spelar en lite grupp kobolder, kalla det familj, klan, by, whatever.
Det som skiljer detta spel från övriga är att det är kobold-byn som är i fokus.
När man spelar sin lilla kobold så är det inte ens rollperson som får xp, utan byn. D.v.s. lyckas spelarna med sina rollspelsäventyr går det bra för byn som växer och blir större, och går det dåligt kommer byn att gå under.
Till ens hjälp har man ett par "domedags-klockor" som visar hur långt det är till byns undergång - och dessa måste man ha koll på.

Här är 2 recensioner av samma person, dels när spelet var helt nytt, dels 5 år senare:

Ha i åtanke att här spelar man små veka kobolder som inte förväntas leva längre än något år eller två, man spelar definitivt inte en mäktig-orc-barbar.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Att spela Orc i Burning Wheel verkar vara rätt mörkt. Det finns en mekanik för Hat, t ex.
Jo, där är man ju i praktiken Tolkien-orcher, och det måste bli becksvart. De flesta rollspel har orcher som inte är fullt lika inherent onda.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,527
Någonstans så är det inte en orc kampanj om jag inte kan slåss med vem jag vill till döden och ta hans grejer om jag vinner.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,776
Location
Maastricht
Med anledning av diskussionen här: http://www.rollspel.nu/threads/missade-möjligheter-i-officiella-rollspelvärldar.78605/post-1106365

Hur gör man ett spel/kampanj/mekanik som stödjer att rollpersonerna är en liten grupp orcher eller annat svartfolk som slår sig ned i en grotta och får kämpa mot omgivningen och varandra för att överleva och etablera sig som en orchklan.

Hur gör man det utan att det blir komedi eller pastich.

Vad kan man låna från MY0, Svärdets sång, Järn, Runequest (Dragon Pass) etc.
Det känns som att man vill bygga en klan ihop, sätta fokus för klanen osv. Så att ta någon mekanik i likhet med hur man konstruerar arken i MY0 vore skoj tror jag.

Humor när man spelar är ju inte fel alls, det var inte vad jag menade med min kommentar i förra tråden. Men jag tror det kan vara enkelt att falla in i väldigt stereotypiska roller och göra slapstick av alltihop och dylikt. Jag skulle vilja komma åt en bra ton. Tror det bästa är att helt enkelt prata igenom det i gruppen samt välja ett system som hjälper en få fram det fokus man önskar. Själv tycker jag att klanen som fokus låter skoj. Skydda klanen, kämpa för klanen, klanen måste överleva.

Att orcherna gör uppror mot ett starkt förtryck eller likande känns som ett bra tema, men måste de vara hatiska? Kan de inte helt enkelt bara vara för ren och skär överlevnad?
Att vara hatisk blir nog i längden rätt tröttsamt. Och man kanske inte vill spela Tolkien orcher? Eller, det finns säkert någon grupp som vill det.

Det vore riktigt coolt att se ett nischat spel där man bygger sin klan, kämpar för dess fortlevnad och tillväxt. De fascistoida högalverna och deras töntiga hantlangare skogsalverna och de mesiga människorna ska självklart vara skurkarna.
Och man vill undvika att bli en mörkerlords soldater i hans erövringskrig, då han bara kastar en mot alverna och människornas härar som köttpåsar.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,521
Goblin Punches artikel om orcer gör dem sjukt spelbara: https://goblinpunch.blogspot.com/2014/11/god-hates-orcs.html
In private, orcs can be kind and loving. Orcs love their children, trust their close friends, and would sacrifice for their spouses. Just like elves. Just like dwarves. Just like humans.

However, orcs must keep it confined to the interiors of their houses, where the gods cannot see. The gods reside in heaven, and so anything performed within view of the sky will be judged. And since the gods can hear all things, love must never be spoken aloud.
Så sjukt off topic, ber om ursäkt för det, men det här påminner mig om den danska mackan Amagermad. Det är en skiva rågbröd ovanpå en skiva vitt bröd, för att inte Gud ska se det syndiga vita brödet från ovan. Det är ganska gott kan jag intyga.

1642774701949.png
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,527
Vill man ha en Dark Lord som ens klan arbetar för? Det är coolt på en nivå och ger hooks men det gör att spelarkaraktärerna har svårare att bli ledare.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
M:0-motorn borde funka bra för något sådant här. Man misslyckas ofta, och man kan ta stryk i flera olika dimensioner (sina fyra "Hit Point"-tracks). Den är bevisligen bra på att stödja att livet är otäckt, brutalt och kort.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Vill man ha en Dark Lord som ens klan arbetar för? Det är coolt på en nivå och ger hooks men det gör att spelarkaraktärerna har svårare att bli ledare.
Ett uppenbart grepp är väl att det finns en Dark Lord som man kan jobba för och som har en del att erbjuda, men att det då också får konsekvenser. Han skiter förstås helt i hur det går för er bara han får sin ondska utförd. Man får på en gång en sak till att ta ställning till. Och han gillar nog inte ett "nej".
 
Last edited:

Bengtsson

Veteran
Joined
27 Oct 2020
Messages
118
Vill man ha en Dark Lord som ens klan arbetar för? Det är coolt på en nivå och ger hooks men det gör att spelarkaraktärerna har svårare att bli ledare.
En mycket distant dark lord, som ibland skickar en korp och ber klanen speja efter hjältar ute på vandring osv.?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,527
Ett uppenbart grepp är väl att det finns en Dark Lord som man kan jobba för och som har en del att erbjuda, men att det då också får konsekvenser. Han skiter förstås helt i hur det går för er bara han får sin ondska utförd. Man får på en gång en sak till att ta ställning till.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,776
Location
Maastricht
Vill man ha en Dark Lord som ens klan arbetar för? Det är coolt på en nivå och ger hooks men det gör att spelarkaraktärerna har svårare att bli ledare.
Jag tänker både ja och nej.
Ja...för det kan väl bli coolt, om det görs rätt. Men vad är rätt? Kanske är mörkerlorden något man också skapar där man måste välja olika karaktärsdrag, och han blir på ett eller annat sätt ett rövhål oavsett valen.
Nej, för jag tänkte direkt på minions! Ut och leta efter en mörkerlord att tjäna och man får honom dödad konstant så man måste leta efter en ny mörkerlord att tjäna.
Så, ja och nej. Kan inte bestämma mig.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Jag kan tänka mig få saker som skulle vara så tillfredsställande som att blåsa sin Dark Lord och komma undan med det. Temat att vilja behålla sin frihet (det lilla man har av den) inför mäktigare grupperingar som vill kontrollera och utnyttja en är rätt cool.

Man kanske vill se om Sons of Anarchy när man gör det här spelet?
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,809
Location
Stockholm
Jag tänker både ja och nej.
Ja...för det kan väl bli coolt, om det görs rätt. Men vad är rätt? Kanske är mörkerlorden något man också skapar där man måste välja olika karaktärsdrag, och han blir på ett eller annat sätt ett rövhål oavsett valen.
Nej, för jag tänkte direkt på minions! Ut och leta efter en mörkerlord att tjäna och man får honom dödad konstant så man måste leta efter en ny mörkerlord att tjäna.
Så, ja och nej. Kan inte bestämma mig.
Jag skulle ha att man kan antingen börja som en fri grupp, eller arbetande för en mörkretsherre med fördelen av att man är en del av ett nätverk o kan förvänta sig stöd om det behövs, men med nackdelen att en del av ens resurser förvinner ner i mörkretsherres krigsmaskin/imperiebyggande o att man vid vissa resultat på händelsetabellen så kommer så många som möjligt av gruppens stridbara medlemmar bli rekryterade till kriget mot mörkretsherres fiender.

Om man kör som en fri grupp så finns också möjligheten att mörkretsherres folk kommer (vid vissa resultat på händelsetabellen) o föreslår en allians, o gör man fel här så kommer mörkrets styrkor att skövla deras by för att statuera exempel för andra som inte vill böja knä. Här kan man ju slåss till siste man (o om man har tur så kommer någon lantis med en magisk ring eller svär besegra mörkretsherres innan ens grupp har blivit utplånad, vilket kommer göra att hela organisationen faller ihop o inga fler organiserade attacker), eller så kan man ju försöka fly o bygga upp ett samhälle någon annan stans.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,527
Man kanske fejkar att man har en Mörkerherre? Alla de andra orc klanerna är förslavade av en. Men spelarklanen fejkar att de har en med en blandning av Weekend at Bernie's stuff och dockor.
 
Top