[ORCH] Borta bra, men grotta bäst - rollspelsmekaniker för att spela en orchklan

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Man kanske fejkar att man har en Mörkerherre? Alla de andra orc klanerna är förslavade av en. Men spelarklanen fejkar att de har en med en blandning av Weekend at Bernie's stuff och dockor.
Nu blev det komiskt på just det ättet jag inte skulle vilja SPELA på, men roligt inlägg! ;)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Ett uppenbart grepp är väl att det finns en Dark Lord som man kan jobba för och som har en del att erbjuda, men att det då också får konsekvenser. Han skiter förstås helt i hur det går för er bara han får sin ondska utförd. Man får på en gång en sak till att ta ställning till.
Mörkerherren är i krig mot en annan mörkerherre i öst och de förbannade alverna knackar på dörren i väst, och människorna i söder verkar också förbereda sig för krig. För att inte tala om dvärgarna, som hatar oss över allt annat för att vi tar över deras läckra fästningar. Vadå? Det var tomt när vi kom? Men nu vill ni ha tillbaka den? Lägg av, långskägg!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Kanske är mörkerlorden något man också skapar där man måste välja olika karaktärsdrag, och han blir på ett eller annat sätt ett rövhål oavsett valen.
Rollspelet Gaean Reach (hybrid mellan Gumshoe- och Dying Earth-systemen) är en hämndhistoria där man börjar med att gemensamt definiera det arsel alla rollpersonerna vill hämnas på. Det görs på två vis - varje spelare svarar på de här två frågorna:

1. Vad gjorde Quandos Vorn mot dig som gör att du vill hämnas på honom?
2. Vad är en sak som gör det svårt att lyckas med det?

När alla spelarna svarat på frågorna har man redan ett upplägg - man vet vad för sorts saker Quandos Vorn gör, och man vet vilka hinder man står inför.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Ett uppenbart grepp är väl att det finns en Dark Lord som man kan jobba för och som har en del att erbjuda, men att det då också får konsekvenser. Han skiter förstås helt i hur det går för er bara han får sin ondska utförd. Man får på en gång en sak till att ta ställning till. Och han gillar nog inte ett "nej".
Ja, precis. Tänker att det blir rätt många sådana här "politiska" frågor. Skall man gå med i Mörkermästarens här? Skall man alliera sig med grannklanen eller kan man utmana dem? Hur hanterar man det lokala rövarbandet.

Litegrann tänker jag att man spelar typ romare på 700-talet fkr...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Jag kan tänka mig få saker som skulle vara så tillfredsställande som att blåsa sin Dark Lord och komma undan med det. Temat att vilja behålla sin frihet (det lilla man har av den) inför mäktigare grupperingar som vill kontrollera och utnyttja en är rätt cool.

Man kanske vill se om Sons of Anarchy när man gör det här spelet?
100% detta.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
M:0-motorn borde funka bra för något sådant här. Man misslyckas ofta, och man kan ta stryk i flera olika dimensioner (sina fyra "Hit Point"-tracks). Den är bevisligen bra på att stödja att livet är otäckt, brutalt och kort.
Det hade varit coolt med få och grundläggande resurser:
- Foder
- Vatten
- Kött
- Loot
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Ja, precis. Tänker att det blir rätt många sådana här "politiska" frågor. Skall man gå med i Mörkermästarens här? Skall man alliera sig med grannklanen eller kan man utmana dem? Hur hanterar man det lokala rövarbandet.
Kombinerat med skräcken när det kommer mäktiga äventyrare som inte verkar ha några skrupler kring att utrota hela er klan bara för att ni är i vägen - dags att ta fram alla resurserna kring fällor, bakhåll och sådant och hoppas att man inte förlorar en alltför stor andel av sin klan medan man gör det!

Känns som givet att klanen måste ha ett resurshanteringssystem - de där fällorna ni investerat i kanske inte ger utdelning hela tiden, men när de gör det så...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Om man nu hackar MY0 motorn, vad ska man ha med istället för säg stress som det är i Alien? Hat dyker upp omedelbart, men så inser jag att jag själv la ut ett argument emot just hat. Men det kanske är rätt passande ändå?
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,956
Location
Stockholm
Man kanske fejkar att man har en Mörkerherre? Alla de andra orc klanerna är förslavade av en. Men spelarklanen fejkar att de har en med en blandning av Weekend at Bernie's stuff och dockor.
Om man kör med MÅ0 systemet så är det där absolut ett projekt man ska kunna bygga.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
BitD har också ett starkt community-system, så det skulle vara en annan vettig motor att titta på.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,956
Location
Stockholm
Ja, precis. Tänker att det blir rätt många sådana här "politiska" frågor. Skall man gå med i Mörkermästarens här? Skall man alliera sig med grannklanen eller kan man utmana dem? Hur hanterar man det lokala rövarbandet.
Ska man leva på att i huvudsak röva, jakt o plundring eller ska man försöka utveckla sin egen agrikultur o/e hantverkskunnande?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,191
Ska man leva på att i huvudsak röva, jakt o plundring eller ska man försöka utveckla sin egen agrikultur o/e hantverkskunnande?

Röva, jakt och plundra!

Förlåt, jag trodde det var en fråga till mig ;)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Ska man leva på att i huvudsak röva, jakt o plundring eller ska man försöka utveckla sin egen agrikultur o/e hantverkskunnande?
Det är väl ett bra val att ställas inför? :) Ni kan ge er ut och anfalla människobyn i närheten, eller göra en expedition ned till svampgrottan där det bor monster, eller föda upp ätliga grottvarelser som andra kommer att försöka äta upp. Det viktiga är att inget får vara enkelt.

Alternativt: När man lyckas med något kan man få en engångsbelöning (ni rädade människobyn på dess får; ni gjorde en hit&run till svampgrottan) eller "säkra" en inkomstkälla (ni tvingade byn att betala tribut till er efter att ha massakrerat deras milis; ni röjde ut svampgrottan och får mat från den så länge ni håller den).
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Vad gäller system i allmänhet vill man nog ha någoit där det är lätt att misslyckas och fumla, eller i alla fall svårt att lyckas utan komplikationer. Blades in the Dark och YZE känns bra, medan Gumshoe är kompetensporr och inte alls passar orcher och goblins. "Messy successes" från V5 är ett annat bra koncept.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Vad gäller system i allmänhet vill man nog ha någoit där det är lätt att misslyckas och fumla, eller i alla fall svårt att lyckas utan komplikationer. Blades in the Dark och YZE känns bra, medan Gumshoe är kompetensporr och inte alls passar orcher och goblins. "Messy successes" från V5 är ett annat bra koncept.
Att misslyckas med slaget men att ändå lyckas med komplikation känns rätt. Fummel och allmänt klåperi vet jag inte om jag skulle vilja ha. Men att ett misslyckat slag innebär att saker går snett känns coolt, om man får till komplikationerna på ett bra sätt. Du lyckas...men!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Jag vill ha det goblins men inte med orcher, känns det som personligen?
Ja, att vättar/goblins är klåpare passar.
Känns även passande att de förökar sig som kaniner och att man måste begränsa deras antal genom att göra en del svåra val. Man vill inte ha hundratals klåpare som man måste föda liksom. Livet är hårt i en orch klan/stam.
Men jag ser inte heller att de bara avrättar dem, de tillhör ju ändå samhället. Men ja, man vill inte ha för många små drägg som dräller runt och bara är jobbiga heller. "Fan, nu brände Gultaz och hans femtio inavlade söner ner ännu en by, men inte återvände de med något byte för det åt de upp själva på vägen hem, även om de troligen förstörde det mesta plundret i branden!"
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
En annan given del av klankonstruktionen måste vara vilka gudar man tillber och offrar (folk) till. Extra kul om de bara erbjuder grisiga men användbara saker - det är trots allt inte de bra gudarna man har relationer till...
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,956
Location
Stockholm
Ja, att vättar/goblins är klåpare passar.
Vättar vet vad de gör, gobliner är klåpare, eller skapar galna konstruktioner som är högavancerade för resten av värdens teknologiska nivå, men har en tendens att gå BOOM
 
Top