Översikt:
5 deltagare
7 yrken (välj ett)
6 färdigheter (välj ett av de tre tillgängliga för ditt yrke)
7 rundor på vilka man ska uppnå målet (3 förmiddagsrundor, 4 eftermiddagsrundor)
12 platser där man röstar om vilken som ska besökas härnäst (en plats kan bara besökas en gång)
5 hemliga sidouppdrag (som kan överlappa) slumpas till varje spelare utifrån en större pool
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Stämningstext:
Den åldrande och desperate ungkarls-prinsen anländer till det avlägsna kungarikets slott tillsammans med sitt följe. Till kvällen vankas det en storslagen bal och prinsen är fast beslutet att vinna en prinsessas hand, strunt samma vilken! Han beordrar helt enkelt sitt följe att röra sig runt slottsområdet och samla in så mycket information som det bara går om de tre(!) lokala prinsessorna som kommer närvara vid balen. Med en tydlig förmaning om "don't split the party"!
Från början har följet 0 kunskapspoäng om varje prinsessa, men ett rykte om vardera:
* Feodora beskrivs som bortskämd, ointresserad av kultur och intellektuella ämnen.
* Gisela beskrivs som tystlåten och plikttrogen, samt en skicklig ryttare och jägare.
* Wilhelmina beskrivs som vacker och charmerande och förtjust i många olika hovmän.
För att lyckas med prinsens uppdrag behöver följet tillsammans få minst 10 kunskapspoäng om varje enskild prinsessa.
Hur man vinner:
Varje person i följet har som nämndes i inledningen 5 stycken hemliga sidouppdrag. Den som lyckas med flest av dessa kommer utses som prinsens favorit, om det nu inte visar sig att huvuduppdraget (minst 10 kunskapspoäng per prinsessa) misslyckas, för då är det tvärtom så att sidouppdragen har varit ansvarslösa och den som slutfört minst antal (slösat minst tid på nonsens!) utses till prinsens favorit.
Att bli prinsens favorit är alltså det man vinner spelet på!
Yrkes/färdighets-tabell:
5 deltagare
7 yrken (välj ett)
6 färdigheter (välj ett av de tre tillgängliga för ditt yrke)
7 rundor på vilka man ska uppnå målet (3 förmiddagsrundor, 4 eftermiddagsrundor)
12 platser där man röstar om vilken som ska besökas härnäst (en plats kan bara besökas en gång)
5 hemliga sidouppdrag (som kan överlappa) slumpas till varje spelare utifrån en större pool
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Stämningstext:
Den åldrande och desperate ungkarls-prinsen anländer till det avlägsna kungarikets slott tillsammans med sitt följe. Till kvällen vankas det en storslagen bal och prinsen är fast beslutet att vinna en prinsessas hand, strunt samma vilken! Han beordrar helt enkelt sitt följe att röra sig runt slottsområdet och samla in så mycket information som det bara går om de tre(!) lokala prinsessorna som kommer närvara vid balen. Med en tydlig förmaning om "don't split the party"!
Från början har följet 0 kunskapspoäng om varje prinsessa, men ett rykte om vardera:
* Feodora beskrivs som bortskämd, ointresserad av kultur och intellektuella ämnen.
* Gisela beskrivs som tystlåten och plikttrogen, samt en skicklig ryttare och jägare.
* Wilhelmina beskrivs som vacker och charmerande och förtjust i många olika hovmän.
För att lyckas med prinsens uppdrag behöver följet tillsammans få minst 10 kunskapspoäng om varje enskild prinsessa.
Kunskap ökas automatiskt när man kommer till en ny plats genom att prata med de personer som finns där. Beroende på gruppens samlade yrken och färdigheter får man ta del av platsens samlade kunskap. Man kan alltså på en plats missa kunskap som bara ges till Fältskär eller bara till de med färdigheten Brygd om dessa saknas i gruppen. En plats kan ge flera kunskapspoäng och till flera prinsessor. Exempel:
Kunskap om prinsessa A för Gycklare
Kunskap om prinsessa A för Kock
Kunskap om prinsessa A för Brygd
Kunskap om prinsessa B för Härold
Kunskap om prinsessa B för Obemärkt
I det här fallet kan gruppen alltså få maximalt 3 poäng kunskap om prinsessa A genom att besöka platsen, max 2 poäng kunskap om prinsessa B medan det inte finns någon kunskap om prinsessa C att hitta oavsett gruppsammansättning.
Kunskap om prinsessa A för Gycklare
Kunskap om prinsessa A för Kock
Kunskap om prinsessa A för Brygd
Kunskap om prinsessa B för Härold
Kunskap om prinsessa B för Obemärkt
I det här fallet kan gruppen alltså få maximalt 3 poäng kunskap om prinsessa A genom att besöka platsen, max 2 poäng kunskap om prinsessa B medan det inte finns någon kunskap om prinsessa C att hitta oavsett gruppsammansättning.
Hur man vinner:
Varje person i följet har som nämndes i inledningen 5 stycken hemliga sidouppdrag. Den som lyckas med flest av dessa kommer utses som prinsens favorit, om det nu inte visar sig att huvuduppdraget (minst 10 kunskapspoäng per prinsessa) misslyckas, för då är det tvärtom så att sidouppdragen har varit ansvarslösa och den som slutfört minst antal (slösat minst tid på nonsens!) utses till prinsens favorit.
Att bli prinsens favorit är alltså det man vinner spelet på!
Yrkes/färdighets-tabell:
Brygd | Diplomati | Inspirera | Kroppskontroll | Obemärkt | Strid | |
Fältskär | x | x | x | |||
Gycklare | x | x | x | |||
Härold | x | x | x | |||
Kock | x | x | x | |||
Munk | x | x | x | |||
Smed | x | x | x | |||
Väpnare | x | x | x |