Hej
Genom åren har jag diskuterat rollspelsmakande i tid och otid med en hel del entusiastiska skribenter, många på det här forumet. En av de saker jag reflekterat över är hur ofta man utgår från ett fåtal regelmekanismer som man sedan bygger ut och förgrenar tills ett komplett system för spel uppstår. Därefter kommer världsbeskrivningar, kulturer, vapen, etc. Det man sällan börjar med är just äventyr eller scenarion (kompletta med hooks, antagonister, protagonister...), något som med ett nödrop och ofta med mycket motstånd kläms in på slutet i form av "introäventyr" eller dyl. Efter många år av reflekterande har jag kommit fram till att det borde vara tvärtom. Skapa först premisser för hur ett scenario kan tänkas vara upplagt. Eller ännu hellre, en hel hög av dylika, som man sen kan sålla bland och välja ut guldkornen. Först då är processen mogen för anpassade regelmekanismer och finurliga lösningar som rimmar med det man skapat - då får man plötsligt ett spel med själ. Som lever!
Håller ni med?
Genom åren har jag diskuterat rollspelsmakande i tid och otid med en hel del entusiastiska skribenter, många på det här forumet. En av de saker jag reflekterat över är hur ofta man utgår från ett fåtal regelmekanismer som man sedan bygger ut och förgrenar tills ett komplett system för spel uppstår. Därefter kommer världsbeskrivningar, kulturer, vapen, etc. Det man sällan börjar med är just äventyr eller scenarion (kompletta med hooks, antagonister, protagonister...), något som med ett nödrop och ofta med mycket motstånd kläms in på slutet i form av "introäventyr" eller dyl. Efter många år av reflekterande har jag kommit fram till att det borde vara tvärtom. Skapa först premisser för hur ett scenario kan tänkas vara upplagt. Eller ännu hellre, en hel hög av dylika, som man sen kan sålla bland och välja ut guldkornen. Först då är processen mogen för anpassade regelmekanismer och finurliga lösningar som rimmar med det man skapat - då får man plötsligt ett spel med själ. Som lever!
Håller ni med?
Last edited: