För inte så länge sedan har ett par kickstarters jag trodde var avsomnade plötsligt fått nytt liv och faktiskt levererat en produkt. (Jag tänker på Legend och Kamigakari.)
Det fick mig att fundera över hur stora chanser det finns för andra till synes döda projekt, och ifall det finns något jag kan lära mig av mina… mindre lyckade backningar.
Detta blir alltså en genomgång av allting jag backat på Kickstarter som inte är levererat, som är direkt rollspelsrelaterat (sådant som figurer eller filmprojekt har inte kommit med i listan) och som skulle ha levererat 2020 eller tidigare. (Nästa försenade projekt efter dessa skulle kommit i mitten av 2021, och med tanke på pandemin och alla tryck- och transportproblem det medfört tycker jag inte det är något att gnälla på.)
1d100 - A Book of Lists: Oktober 2013
Ett väldigt enkelt koncept – en bok med slumptabeller för att hjälpa spelledare som fått slut på idéer. Borde inte varit något problem. Men det var en ensam person som skulle göra allt, han fick tydligen problem i sitt liv eller helt enkelt idétorka, och har uppenbarligen övergett projektet.
Senaste uppdatering: oktober 2015
Läxa: backa inte ensamma kreatörers första projekt.
Sannolikhet att något kommer: 0%
Ultimate Unofficial Collector's Guide to D&D:Forgotten Realms: November 2013
Det här verkade ju ännu enklare, bara en lista över produkter. Till yttermera visso hade personen bakom det redan publicerat tre volymer i serien. Men, men…
Senaste uppdatering: april 2014
Läxa: backa inte ensamma kreatörer, punkt slut.
Sannolikhet att något kommer: 0%
Tales from the Floating Vagabond, Second Edition: April 2014
En ny upplaga av ett existerande spel, från personen som skrev första upplagan? Vad kan vara säkrare? Men så gick Lee Garvin och dog. Den sista uppdateringen är från en vän till honom som berättar att ”Lee died without money, with a lot of medical debt, and living with his dog Mal (in his car)”. Han säger också att han fått tag på filerna Garvin jobbade på, och skall försöka ge ut dem i någon form. Men det verkar osannolikt nu.
Senaste uppdatering: augusti 2019
Läxa: backa i synnerhet inte ensamma kreatörer som är beroende av det amerikanska sjukvårdssystemet.
Sannolikhet att något kommer: 1%
Perils of Mars: Augusti 2016
Ett supplement till ett spel som redan finns i butik, med flera tidigare supplement? Detta måste väl ändå vara ”a sure thing”? Men tydligen kan livet drabba även en etablerad designer på oväntade sätt. Jeff Combs har gått ned i någon svacka och verkar inte kunna ta sig upp.
Senaste uppdatering: november 2018
Läxa: visst, rådet om ensamma kreatörer kvarstår, men det här var mest otur. Alla projekt kan inte ha ett stort team bakom sig, och detta var ju någon med väldigt bra ”track record”.
Sannolikhet att något kommer: 5%
Katanas & Trenchcoats: December 2016
Det här projektet har aldrig varit helt dött. Det är väldigt försenat, men vi har fått hyfsat regelbundna uppdateringar och har nu en nästan färdig PDF i våra händer. Jag hyser gott hopp om att detta slutar väl. Problemet var väl att det första konceptet inte funkade, och hela spelet behövde skrivas om från grunden.
Senaste uppdatering: februari 2022
Läxa: backa inte saker som skall skrivas i framtiden, helst skall det finnas ett färdigt manus och kickstartern skall bara finansiera sådant som illustrationer och tryck.
Sannolikhet att något kommer: 90%
Star Ascension: Januari 2017
Vid det här laget hade jag uppenbarligen ännu inte lärt mig av mina tidigare misstag. En ensam kreatör utan färdigt manus… suck. Här kommer uppdateringar då och då, så det verkar inte helt dött, åtminstone.
Senaste uppdatering: november 2021
Läxa: se tidigare läxor.
Sannolikhet att något kommer: 25%
Satanic Panic: December 2017
Detta var inte en ensam kreatör, utan ett team, och ledaren för det är en känd spelkonstruktör som gett ut många saker förut. Men om jag hade kollat upp Jim McClure ordentligt innan, hade jag fått veta att han har en historik av att ibland överge projekt som han tappat intresset för. Han har haft perioder av verksamhet på det här projektet under åren, men ännu längre perioder av radiotystnad. Det finns väl en möjlighet att detta någon gång blir klart, men jag tänker inte hålla andan.
Senaste uppdatering: september 2021
Läxa: kolla upp track record även för kända namn.
Sannolikhet att något kommer: 10%
The Keyring RPG: Juni 2018
Jag måste säga att det inte fanns mycket som tydde på att det här skulle bli så försenat. Vi har ju fått en PDF också, så projektet är väl egentligen klart, det är bara i tryck-limbo (så som Legend var i flera år).
Senaste uppdatering: oktober 2021
Läxa: ibland har man bara otur.
Sannolikhet att något kommer: 50%
Greg Stolze's Reign, Second Edition: Augusti 2019
Det här hade heller inga tydliga varningsklockor. Det lät som om texten redan var skriven. Men tydligen har illustrationer och layout varit jätteproblematiskt av någon anledning. Projektet är väldigt nära mållinjen nu, och jag tror nog det blir klart en vacker dag.
Senaste uppdatering: februari 2022
Läxa: skit händer.
Sannolikhet att något kommer: 95%
Britannia and Beyond: November 2020
Det här tycks helt och hållet bero på problemen som skapats för tryck och transport. Jag hyser inga tvivel om att det kommer att ordna sig.
Senaste uppdatering: mars 2022
Läxa: backa inte fysiska produkter under en pandemi.
Sannolikhet att något kommer: 100%
Det fick mig att fundera över hur stora chanser det finns för andra till synes döda projekt, och ifall det finns något jag kan lära mig av mina… mindre lyckade backningar.
Detta blir alltså en genomgång av allting jag backat på Kickstarter som inte är levererat, som är direkt rollspelsrelaterat (sådant som figurer eller filmprojekt har inte kommit med i listan) och som skulle ha levererat 2020 eller tidigare. (Nästa försenade projekt efter dessa skulle kommit i mitten av 2021, och med tanke på pandemin och alla tryck- och transportproblem det medfört tycker jag inte det är något att gnälla på.)
1d100 - A Book of Lists: Oktober 2013
Ett väldigt enkelt koncept – en bok med slumptabeller för att hjälpa spelledare som fått slut på idéer. Borde inte varit något problem. Men det var en ensam person som skulle göra allt, han fick tydligen problem i sitt liv eller helt enkelt idétorka, och har uppenbarligen övergett projektet.
Senaste uppdatering: oktober 2015
Läxa: backa inte ensamma kreatörers första projekt.
Sannolikhet att något kommer: 0%
Ultimate Unofficial Collector's Guide to D&D:Forgotten Realms: November 2013
Det här verkade ju ännu enklare, bara en lista över produkter. Till yttermera visso hade personen bakom det redan publicerat tre volymer i serien. Men, men…
Senaste uppdatering: april 2014
Läxa: backa inte ensamma kreatörer, punkt slut.
Sannolikhet att något kommer: 0%
Tales from the Floating Vagabond, Second Edition: April 2014
En ny upplaga av ett existerande spel, från personen som skrev första upplagan? Vad kan vara säkrare? Men så gick Lee Garvin och dog. Den sista uppdateringen är från en vän till honom som berättar att ”Lee died without money, with a lot of medical debt, and living with his dog Mal (in his car)”. Han säger också att han fått tag på filerna Garvin jobbade på, och skall försöka ge ut dem i någon form. Men det verkar osannolikt nu.
Senaste uppdatering: augusti 2019
Läxa: backa i synnerhet inte ensamma kreatörer som är beroende av det amerikanska sjukvårdssystemet.
Sannolikhet att något kommer: 1%
Perils of Mars: Augusti 2016
Ett supplement till ett spel som redan finns i butik, med flera tidigare supplement? Detta måste väl ändå vara ”a sure thing”? Men tydligen kan livet drabba även en etablerad designer på oväntade sätt. Jeff Combs har gått ned i någon svacka och verkar inte kunna ta sig upp.
Senaste uppdatering: november 2018
Läxa: visst, rådet om ensamma kreatörer kvarstår, men det här var mest otur. Alla projekt kan inte ha ett stort team bakom sig, och detta var ju någon med väldigt bra ”track record”.
Sannolikhet att något kommer: 5%
Katanas & Trenchcoats: December 2016
Det här projektet har aldrig varit helt dött. Det är väldigt försenat, men vi har fått hyfsat regelbundna uppdateringar och har nu en nästan färdig PDF i våra händer. Jag hyser gott hopp om att detta slutar väl. Problemet var väl att det första konceptet inte funkade, och hela spelet behövde skrivas om från grunden.
Senaste uppdatering: februari 2022
Läxa: backa inte saker som skall skrivas i framtiden, helst skall det finnas ett färdigt manus och kickstartern skall bara finansiera sådant som illustrationer och tryck.
Sannolikhet att något kommer: 90%
Star Ascension: Januari 2017
Vid det här laget hade jag uppenbarligen ännu inte lärt mig av mina tidigare misstag. En ensam kreatör utan färdigt manus… suck. Här kommer uppdateringar då och då, så det verkar inte helt dött, åtminstone.
Senaste uppdatering: november 2021
Läxa: se tidigare läxor.
Sannolikhet att något kommer: 25%
Satanic Panic: December 2017
Detta var inte en ensam kreatör, utan ett team, och ledaren för det är en känd spelkonstruktör som gett ut många saker förut. Men om jag hade kollat upp Jim McClure ordentligt innan, hade jag fått veta att han har en historik av att ibland överge projekt som han tappat intresset för. Han har haft perioder av verksamhet på det här projektet under åren, men ännu längre perioder av radiotystnad. Det finns väl en möjlighet att detta någon gång blir klart, men jag tänker inte hålla andan.
Senaste uppdatering: september 2021
Läxa: kolla upp track record även för kända namn.
Sannolikhet att något kommer: 10%
The Keyring RPG: Juni 2018
Jag måste säga att det inte fanns mycket som tydde på att det här skulle bli så försenat. Vi har ju fått en PDF också, så projektet är väl egentligen klart, det är bara i tryck-limbo (så som Legend var i flera år).
Senaste uppdatering: oktober 2021
Läxa: ibland har man bara otur.
Sannolikhet att något kommer: 50%
Greg Stolze's Reign, Second Edition: Augusti 2019
Det här hade heller inga tydliga varningsklockor. Det lät som om texten redan var skriven. Men tydligen har illustrationer och layout varit jätteproblematiskt av någon anledning. Projektet är väldigt nära mållinjen nu, och jag tror nog det blir klart en vacker dag.
Senaste uppdatering: februari 2022
Läxa: skit händer.
Sannolikhet att något kommer: 95%
Britannia and Beyond: November 2020
Det här tycks helt och hållet bero på problemen som skapats för tryck och transport. Jag hyser inga tvivel om att det kommer att ordna sig.
Senaste uppdatering: mars 2022
Läxa: backa inte fysiska produkter under en pandemi.
Sannolikhet att något kommer: 100%