Lästips
https://www.rollspel.nu/threads/bästa-enkla-brp-fantasy-spelet.78944/
Och jag är jättesugen på att höra hisspitchar/drömmar/skryt om precis DIN DoD-klon.
Jag vill att den ska vara enklare än DoD87 (eller vilken version det nu är) i alla avseenden.
Det ska finnas kvar (helst 7) grundegenskaper, och finns färre färdigheter, T100 såklart.
Högre baschanser, eller att man nästan kan alla färdigheter från början (åtminstone lite grann). Det funkar inte att någon har 12% i övertala och någon annan har 80%. Det är bara så dumt.
Jag gillar tjuvförmågorna i Dungeon Crawl Classics... där liksom det är inte "klättra", "gömma sig", eller "smyga" som är grejen. Utan det är klättra på omöjliga väggar, gömma sig mitt på öppen gata, och smyga utan att det blir några ljud alls (alltså ingen som får slå ett lyssnaslag). Ett lyckat färdighetsslag betyder att man gör något extraordinärt - alltså nästan vad en Trollkarl gör. Man behöver ingen färdighet för att hoppa över ett dike eller köra en vagn på en väg mellan två byar.
Det här med olika vapenfärdigheter måste lösas. Undvika och skicklighet är grejen - inte att ha ett stort vapen och en massiv rustning. De halvnakna krigarna på omslagsbilderna ska funka! Val av vapen och rustning ska mer vara som ett "skin". +1 liksom. Combat as War, not as Sport.
På något vis, kanske inte som i Pendragon och kanske inte med motståndstabellen, kommer spelet att fungera oavsett om båda kombattanterna har 20% eller 110%. Inget trassel med parader, och 2-mot-1 ska inte vara överlägset för att den ensamme helt enkelt inte KAN parera två attacker. Mer åt andra håller - de TVÅ får slåss varannan runda - och har fördelen att de har fler KP och att den ena kan dra sig ur. Undantaget STORA motståndare.
Omfattande mycket enkla (nästan) tabeller med Besvärjelser och Monster (behöver inte ha grundegenskaper och färdigheter).