Leon
Leo carcion
- Joined
- 8 Mar 2004
- Messages
- 7,062
Inspirerad av diskussionen om rustningar och sköldar fick jag ett par idéer runt hur man kunde väva samman ett par olika element till ett hanterbart Fatiguesystem. Det här funkar bäst för ett ganska avskalat BRP system. Tanken är att kombinera Fatigue, Belastning och Mana i ett värde.
Fatigue, eller Trötthetspoäng (TP) fungerar i princip som KP. Varje RP har ett antal TP beroende på sina grundegenskaper (FYS+PSY/2). När TP når 0 är RP Utmattad, och får diverse minus på allt. När TP når -FYS är RP medvetslös, vid -PSY riskeras någon form av koma eller själsvandring.
TP kan antingen förloras temporärt eller "blockas" permanent.
Permanent TP blockas om man:
- Bär en Sköld
- Bär rustning
- Är överlastad
Temporärt TP blockas av:
- Strapatser och utmaningar
- Missade måltider
- Att kasta magi (japp besvärjelser betalas med TP)
- Vissa typer av attacker
Fatigue, eller Trötthetspoäng (TP) fungerar i princip som KP. Varje RP har ett antal TP beroende på sina grundegenskaper (FYS+PSY/2). När TP når 0 är RP Utmattad, och får diverse minus på allt. När TP når -FYS är RP medvetslös, vid -PSY riskeras någon form av koma eller själsvandring.
TP kan antingen förloras temporärt eller "blockas" permanent.
Permanent TP blockas om man:
- Bär en Sköld
- Bär rustning
- Är överlastad
Temporärt TP blockas av:
- Strapatser och utmaningar
- Missade måltider
- Att kasta magi (japp besvärjelser betalas med TP)
- Vissa typer av attacker