Ledsen för sent svar. Var upptagen när frågan skrevs och glömde sedan att svara.
Frågan uppfattar jag som vilka krafter kan jag lära mig (1) och vilket är priset (2)
Kommer att dela upp svaret i ”värld” (a) och ”regler” (b)
Världen.
1a. (Vilka krafter tillåter settingen att du lär dig)
Vilka krafter du har tillgång till får bestämmas av SL och historien. Symbaroum är ju väldigt Ambriakoncentrerat i reglerna. Men här får man ta en diskussion.
Om du är en Ambrier och Teurg som de senaste 10 sessionerna vandrat runt i Davokar och just nu sitter fast i en ruin…..så kanske du inte just nu kan lära dig Svavelkaskad.
Men samma situation men där du är en Ordo Magica student som redan innan tagit kontakter in game under downtime (men inte hade xp nog för att köpa förmågan) så kanske det är så att du når en insikt i ruinen och kan då börja kasta svavelbollar.
Systemet är ju sådant att du från en dag till en annan plötsligt kan något….så det är bra för suspension of belief om det finns en ingame förklaring varför du nu kan något som du inte kunde igår.
Sedan är ju krafter något som ses med oblida ögon av befolkningen. Teurger är väl ok…., ordo magica är läskiga och häxor skall brännas! Svartkonstnärer skall brännas!!!! och byn där de hittades…
Även mellan de olika skolor är det vattentäta skott.
Så du kommer sannolikt endast ha tillgång till lärare som finns inom den egna skolan. Detta kan innebära om äventyret utspelar sig vid ett isolerat kloster i Titanbergen så kanske inte alla krafter finns att tillgå att lära sig.
Att som Teurg gå över till Ordo Magica tornet för att lära sig Svavelkaskad kommer att uppfattas som klart suspekt av både dina med-teurger som Ordo Magica….
Men som motargument så finns det alltid suspekta typer som kan lära dig det du är ute efter mot ett pris. Allt har ett pris.
Eller om du har en cool story som förklarar varför just denna Teurg kan svavelkaskad som passar er grupps historia och värld. Så självklart skall du kunna lära dig Svavelkaskad.
1b (Vad är det världsliga priset för att lära sig nya krafter)
Inom skolan så kanske du får lära dig en ny kraft mot att du löser ett problem (dvs ett äventyr) åt mästaren.
Utanför skolan kanske innebär att du blir utesluten ur din ursprungliga skola, eller inkvisitionen börjar ställa frågor…
Det kanske kostar tid och resurser.
Reglerna
1b Finns mycket få begränsningar i reglerna som säger att du inte får välja en förmåga.
Vissa förmågor finns endast till vissa Arketyper (inga mystiska krafter här om jag minns rätt)
Elit yrkesförmågor finns endast tillgängliga när du kvalificerat dig för Elit yrket. (här finns ett par kraftfulla krafter)
1b Priset
Att köpa (för alla)
Om du är Teurg
så kan du lära dig alla krafter som finns beskrivna som teurgkrafter till nivå novis utan att ta någon permanent korruption.
Du kan lära dig krafterna till gesäll eller mästarnivå men då kostar det en permanent korruption.
Om du är Teurg (g) så kan du lära dig teurgkrafter på novis eller gesällnivå
Mästarnivån tillåter novis, gesäll och mästare
Oavsett om du är novis eller mästare inom Teurgi så kostar en kraft utanför skolan en permanent korruption att lära sig.
Att kasta (För oskolade eller Teurg, Ordo Magica och Häxor)
Om som oskolad i skolan kastar en novisbesvärjelse så betalar du 1t4 korruption (och har tagit en permanent för att lära dig kraften)
Om du är oskolad men har förmågan Stark Gåva, så betalar du 1 korruption för din signaturförmåga (men fortfarande tagit 1 permanent korruption)
Om du som har novis så kostar det fortfarande 1t4 korruption (men du slipper att den permanenta när du lärde dig kraften
Om du har gesäll kostar kraften endast 1 temporär korruption att kasta (den svenska versionen är fel, tror det är rättat i sista upplagan)
Mästare som gesäll men ofta med andra effekter
Att kasta krafter för stavmagiker, symbolister och svartkonstnärer är lite annorlunda.
Jag har det inte exakt i minnet och är på jobbet så jag duckar lite för den frågan om du inte vill att jag skall förklara den biten.
Men som tips, förmågan Stark Gåva (g) tillsammans med Svartkonst (novis???) och förmågan kanalisera samt ritualen själsten?? så har du brutit systemet helt (evil smiley)
Slutnot
Korruption i Symbaroum är och skall vara farligt. Om jag gjort om systemet så hade jag nog gjort poolen av tolererbar korruption större men att förmågor kostar mer för att få lite balans i det.
I spel är det nämligen så att du oftast inte kan använda din kraft mer än en gång innan gesäll och efteråt kostar det ”ingenting” då strider/ scener oftast är över relativt snabbt.
En orsak till detta är progressionen av bonusar/ kostnader/ effekter i spelet inte är matematiskt balanserade
Oftast är de i följande steg
0 -> +1t4 -> +1t6 -> 1t8 -> 1t10 -> 1t12
Skillnaderna är alltid i medel +1 mellan alla steg utom steget 0 -> 1t4 vilket är +2,5 i effektstyrka.
(Ibland finns +1 också men oftast inte bland förmågor, utan endast hos utrustning)
Men det är en helt annan diskussion.