Jag ser två olika funktioner för lådor, som inte nödvändigtvis överlappar:
A) För de som helt enkelt vill köpa allt som behövs för spelet på ett snabbt smidigt sätt.
B) För att introducera de som inte spelat rollspel förut på ett enkelt sätt.
De gamla DnD-boxarna kändes ju inte som "nybörjarboxar" egentligen, utan det vara bara så spelet kom. En box med alla de grundläggande böckerna, så passar mer in på funktion A. Här gillar jag verkligen Fria Ligans paket de sätter ihop där man kan gå in och köpa _allt_ till ett av deras spel på en gång. Perfekt för de som vill gå all in och inte vill behöva sitta och rota igenom webshoppen och grunna på vad som är vad.
Även Mutant 1-lådan var riktigt bra. Det var ju återigen helt enkelt så spelet kom förpakat, men man fick hela regelboken och ett coolt äventyr.
Som grund tycker jag det är trevligt om en sån box innehåller de reglerböcker som behövs och ett äventyr som minimum. Utöver det får det gärna finnas ett antal förgjorda rollpersoner, och kanske nån snygg printad handout till det medföljande äventyret.
Jag tycker dock det är viktigt att alla de där komponenterna är tillgängliga att införskaffa även om man inte köper startlådan. Man kanske redan har regelböckerna, men vill ha äventyret. Då tycker jag det ska gå att köpa i printad form separat också.
Om spelet använder specialtärningar skall det så klart ingå en uppsättning i lådan. I annat fall är det valfritt tycker jag.
Är det istället just en nybörjarlåda, menat för folk som kanske inte spelat rollspel för så tycker jag att en sån låda behöver fylla ett superviktigt kriterium: Den måste vara betydligt billigare än att köpa det faktiska spelet. Av den anledningen tycker jag egentligen en fysisk låda är helt fel väg att gå i så fall, för att göra en låda är rätt dyrt i grunden. Mycket bättre med ett nedladdningsbart paket (som är helt gratis) som innehåller en basic-version av reglerna, ett coolt äventyr med handouts och kartor och allt sånt, och typ ett "spelledarhjälp-dokument" (som skulle kunna vara invävt i äventyret) som helt enkelt försöker förklara för en helt grön SL hur man får ut det mesta av äventyret, och tanken bakom designen i äventyret.
DnD 5e har ju lagt upp hela DnD Basic för gratis nedladdning. Tyvärr gör de väldigt dålig reklam för det (förståerligt, de vill ju att folk ska spendera pengar på böcker) så till den grad att jag ibland blivit tillsagd att jag när jag postar länkar till det och att man borde stödja spelskaparan, så jag måste förklara att det är en officiel WOTC-sida. Att det är WoTC själa som erbjuder det gratis.
Men om det nu ska göras en låda tycker jag den ska innehålla den faktiska regelboken som behövs (i DnD5es fall skulle det i enligt mig innebära Players handbook, men inte DMG eller MM), ett äventyr (exempelvis Mines of Phandelver), förgjorda exempelrollpersoner, tärningar, samt utskrivna versioner av de handouts och kartor som finns för äventyret.
Allt som krävs för att spela "all in", pröva på om fysiska handouts är vad spelgruppen vill ha eller inte, om kartor är rätt väg att gå (äventyret borde erbjuda stöd för båda kartspelande och theater of the mind) och allt sånt. Och i fall gruppen sen vill kompletera med ytterligare böcker kan de göra det utan att behöva köpa något de redan har.
(Exempelvis tycker jag DnD 5es faktiska startbox är rätt usel; den är dyr, och jag måste ändå köpa PHB sen om jag vill fortsätta spela "på riktigt").