Mattias F Bengtsson
Veteran
- Joined
- 2 Jan 2016
- Messages
- 28
Jag satt och funderade över en regelmekanik som skulle kunna simulera dueller i swashbuckling/kampkonst filmer när jag fick idén om färdigheter som poäng man spenderar som en modifikation till ett tärningsslag/mer tärningar i en tärningspöl.
Man har alltså poäng som man måste hushålla med, för när man har slut på poäng så har man nått nivån på sin kompetens. (man slår fortfarande sin tärning eller liten pöl för färdighetstest, men har motståndaren poäng kvar, för de är bättre, så har de naturligtvis en fördel)
Det finns två sätt att få tillbaka sina spenderade färdighetspoäng och det är först att helt enkelt sova och vakna utvilad nästa morgon. Då får man tillbaka allt.
Man kan även spendera en handling på att centrera och fokusera sig. Tänka över en ny strategi. Analysera situationen. Researcha. Ta en fika (lite kaffe att ge energi).
Allt beroende på vad för färdighet det är man vill återhämta.
Gör man så så kan man återhämta 1t6 spenderade poäng, men dessa poäng måste spenderas innan man får göra ett nytt försök till återhämtning.
Detta kan man göra näsrsomhelst, men man kan inte gå över sitt maximala värde. (så om du bara spenderat 2 poäng och slår en 6:a så för du bara tillbaka de 2 du spenderat.)
Så tar man det varligt och tar sin tid med pauser så är det fullt möjligt att man inte spenderar hela sin färdighetsbank förrän det är dags att vila och få tillbaka allt nästa dag.
Andra konsekvenser av det här är att man får diversifiera sina attacker. I en närstrid så varierar man sin svärdfärdighet med en spark eller ett knytnävsslag för att spendera poäng från Obeväpnad/kampkonstfärdigheten istället.
En annan sak som kan hända är att man inleder en strid med att "testa" motståndaren genom att inte spendera poäng men tvinga motståndaren att spendera sina poäng att modifiera sitt försvarsslag med. Väldigt vanligt att se i filmer. (det ska finnas en teknisk term för det här som jag glömt)
Så. Nu lämnar jag mig öppen för kritik.
Ni kanske tycker det här är stendumt eller kanske inte fattar varför man måste hålla reda på färdighetspoäng som om det vore hit points.
Eller så har ni frågor som "hur skulle det funka i den här och den här situationen?" som jag inte tänkt på, för i nuläget har jag bara kommit på ett koncept som jag gått och grunnat på i några dagar. Det finns saker som jag inte hunnit tänka igenom ännu.
mvh Mattias
Man har alltså poäng som man måste hushålla med, för när man har slut på poäng så har man nått nivån på sin kompetens. (man slår fortfarande sin tärning eller liten pöl för färdighetstest, men har motståndaren poäng kvar, för de är bättre, så har de naturligtvis en fördel)
Det finns två sätt att få tillbaka sina spenderade färdighetspoäng och det är först att helt enkelt sova och vakna utvilad nästa morgon. Då får man tillbaka allt.
Man kan även spendera en handling på att centrera och fokusera sig. Tänka över en ny strategi. Analysera situationen. Researcha. Ta en fika (lite kaffe att ge energi).
Allt beroende på vad för färdighet det är man vill återhämta.
Gör man så så kan man återhämta 1t6 spenderade poäng, men dessa poäng måste spenderas innan man får göra ett nytt försök till återhämtning.
Detta kan man göra näsrsomhelst, men man kan inte gå över sitt maximala värde. (så om du bara spenderat 2 poäng och slår en 6:a så för du bara tillbaka de 2 du spenderat.)
Så tar man det varligt och tar sin tid med pauser så är det fullt möjligt att man inte spenderar hela sin färdighetsbank förrän det är dags att vila och få tillbaka allt nästa dag.
Andra konsekvenser av det här är att man får diversifiera sina attacker. I en närstrid så varierar man sin svärdfärdighet med en spark eller ett knytnävsslag för att spendera poäng från Obeväpnad/kampkonstfärdigheten istället.
En annan sak som kan hända är att man inleder en strid med att "testa" motståndaren genom att inte spendera poäng men tvinga motståndaren att spendera sina poäng att modifiera sitt försvarsslag med. Väldigt vanligt att se i filmer. (det ska finnas en teknisk term för det här som jag glömt)
Så. Nu lämnar jag mig öppen för kritik.
Ni kanske tycker det här är stendumt eller kanske inte fattar varför man måste hålla reda på färdighetspoäng som om det vore hit points.
Eller så har ni frågor som "hur skulle det funka i den här och den här situationen?" som jag inte tänkt på, för i nuläget har jag bara kommit på ett koncept som jag gått och grunnat på i några dagar. Det finns saker som jag inte hunnit tänka igenom ännu.
mvh Mattias