Lite off kanske...
Men PC spelet THEA -The Awakening har ett resulution-system som bygger på "kortspel" där allt från rena strider till sociala möten eller kanske en jakt löses med samma system.
Nu är det något år sedan jag spelade så jag förenklar extremt mycket
Om gruppen består av en
Krigare (hög slagkraft, låg kunskap, låg social funktion)
Köpman (låg slagkraft, måttlig kunskap, hög social funktion)
Lärd (Låg slagkraft, hög kunskap, måttlig social funktion)
Så skulle en strid innebära att du har två extremt svaga kort och ett hyffsat bra.
Men om du istället skulle försöka lösa problemet med en interaktion eller att du försöker överlista motståndaren så skulle du ha två bra kort och ett dåligt.
Alla karaktärer hade ett anfallsvärde och ett kroppspoängvärde vars siffra beror på vilken form av interaktion man gjorde.
Resultaten i strid var förlust av hälsa (i samma mängd som du förlorat hälsa under striden)
Resultaten i interaktion var att du inte alls fick igenom det du ville och kanske en förlust av resurser
En jakt kunde sluta med att du inte fick någon mat (men inte att du förlorade Hp av striden)
En av det första saker som görs i spelet är att man får välja att attackera ett par vildsvin (medelstrid) eller jaga dem (lätt uppgift)
I det ena fallet riskerar du skada , i det andra inget mer än leriga kläder om du inte lyckades fånga kultingen.
Spelet är dock inte särskilt intuitivt, så man får pröva sig fram.
Färdigheter i jakt ger ex både stridspoäng under jakter men även förmågor som kan användas.
Svårt att förklara, men kan vara värt att kolla upp om man vill se ett annorlunda system. Tror det var på rea/gratis för någon vecka sedan....så det kan vara värt att lägga på bevakning för det har några år på nacken.
/Thz