För ett tag sedan svarade jag i tråden Slå först, prata sedan... | rollspel.nu att man kunde göra ett stridssystem som spelplanen i Monopol, där man slår tärningar och följer en bana och ser vad som händer.
Sedan tänkte jag lite mer på det och började fundera på om det faktiskt skulle kunna fungera, så jag hittade på en prototyp. Allt som står på det bifogade brädet och det här inlägget är otroligt ogenomtänkt än så länge: det är bara en kul idé som jag vill kasta ut.
Så rollpersonen som ska slåss, och dennes fiende har något sorts värde i Slåss, och det är bra att ha ett så högt värde som möjligt. Innan striden börjar så jämförs dessa. Om rollpersonen är bättre får den börja på den blå startrutan, om de är ungefär lika bra får den börja på den gula startrutan, och om fienden är bättre får rollpersonen börja på den gröna startrutan. Rollpersonen börjar dessutom med ett antal stridspoäng som bestämd av deras relativa värden i Slåss.
Sedan slår rollpersonen en T6 varje runda, flyttar runt brädet och följer de resultat som dyker upp. Stridspoäng kan användas för att slå om en tärning en gång, och eventuellt för något annat.
Varje gång rollpersonen passerar en startruta förlorar hen ett stridspoäng (utmattning). Om den inte kan betala tar hen skada eller tvingas ge sig.
Startpositionen kan dessutom påverkas av andra saker, som till exempel vapenlängd eller om någon tvingas slåss mot flera motståndare.
Skulle det kunna bli någonting?
Sedan tänkte jag lite mer på det och började fundera på om det faktiskt skulle kunna fungera, så jag hittade på en prototyp. Allt som står på det bifogade brädet och det här inlägget är otroligt ogenomtänkt än så länge: det är bara en kul idé som jag vill kasta ut.
Så rollpersonen som ska slåss, och dennes fiende har något sorts värde i Slåss, och det är bra att ha ett så högt värde som möjligt. Innan striden börjar så jämförs dessa. Om rollpersonen är bättre får den börja på den blå startrutan, om de är ungefär lika bra får den börja på den gula startrutan, och om fienden är bättre får rollpersonen börja på den gröna startrutan. Rollpersonen börjar dessutom med ett antal stridspoäng som bestämd av deras relativa värden i Slåss.
Sedan slår rollpersonen en T6 varje runda, flyttar runt brädet och följer de resultat som dyker upp. Stridspoäng kan användas för att slå om en tärning en gång, och eventuellt för något annat.
Varje gång rollpersonen passerar en startruta förlorar hen ett stridspoäng (utmattning). Om den inte kan betala tar hen skada eller tvingas ge sig.
Startpositionen kan dessutom påverkas av andra saker, som till exempel vapenlängd eller om någon tvingas slåss mot flera motståndare.
Skulle det kunna bli någonting?