Min utgångspunkt är Gumshue/Trail of Cthulhu, men allt äventyrande som går ut på att följa ledtrådar till en slutpunkt och "lösa mysteriet" passar in.
Så, jag planerar att bygga en mysterie-tråd-genererator som alltså slumpar fram noder och bågar till ett flödesdiagram. Noderna namnges som platser eller personer (där man kan få ledtrådar) och bågarna namnges med vilken ledtråd som pekar på den efterföljande noden. Jag funderar på om man kan tänka sig att bygga från botten och uppåt enligt nedan (men kanske just du sitter inne med en bättre idé).
Steg 1: En simpel slutnod. Den kommer ju inte heta "END" utan kanske snarare "Skurkens källare" eller nåt.
Steg 2: Vi slumpar de noder vars ledtrådar leder till slutnoden, samt de bågar som binder ihop noderna på dessa nivåer.
Steg 3: Bygg vidare uppåt.
Steg 4: Ni fattar, och så syr vi ihop det hela med en startnod som är äventyrets början. Den kommer inte heta START förstås utan snarare "Scen på festen att grevinnan hittas mördad i linneskåpet"
Så, jag planerar att bygga en mysterie-tråd-genererator som alltså slumpar fram noder och bågar till ett flödesdiagram. Noderna namnges som platser eller personer (där man kan få ledtrådar) och bågarna namnges med vilken ledtråd som pekar på den efterföljande noden. Jag funderar på om man kan tänka sig att bygga från botten och uppåt enligt nedan (men kanske just du sitter inne med en bättre idé).
Steg 1: En simpel slutnod. Den kommer ju inte heta "END" utan kanske snarare "Skurkens källare" eller nåt.
Steg 2: Vi slumpar de noder vars ledtrådar leder till slutnoden, samt de bågar som binder ihop noderna på dessa nivåer.
Steg 3: Bygg vidare uppåt.
Steg 4: Ni fattar, och så syr vi ihop det hela med en startnod som är äventyrets början. Den kommer inte heta START förstås utan snarare "Scen på festen att grevinnan hittas mördad i linneskåpet"