Jag tror att vissa i tråden är skadade av dåliga spelledare och spelare mer än spelsystem.
Kan säker gälla en och annan - men ”system does matter”, och brp är faktiskt inte optimalt till skräck (det passar fantasy eller deckarspel betydligt bättre). En bra spelledare kan få det att fungera ändå, men inte tack vare, utan trots, systemet.
Avancerad mekanik, som i brp, tillför sällan något i skräckspel, utan kan tvärtom motverka inlevelsen, och därmed målet att
spelaren skall känna det där krypande obehaget – eller den rena fasan. Ju mindre regler som står i vägen, desto bättre! Samtidigt är ren friform
för fritt; vissa element lämnas bäst åt slumpen då det förhöjer känslan av utsatthet och hot. Sammantaget fungerar enligt min 40-åriga rollspelserfarenhet system som Cthulhu Dark ypperligt för skräck (särskilt om en tar fasta på råden i den tryckta boken för hur en skapar den där krypande känslan!).