Utkast: Konvertering Symbaroum med Mythras regler (D100)

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Hej!

Ett första utkast till konvertering


Tyck till

Första känsla:
Strider kommer vara farliga, oavsett hur erfarna RP är.
Taktik kommer vara betydelsefullt.
Finns möjlighet att betvinga fiende utan att hugga huvet av dom

Mer fokus och färdigheter på sociala utmaningar

Magi knepigare men går att lösa, nivåbaserad folkmagi gör susen (kraft baserat på färdighets nivå)

/C
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Börjat titta igenom magi lite mer och kluddat.


Jag tror jag kan få till det mesta jag vill med magin, Det var enklare än jag trodde om man tittar på vad man vill åstadkomma. :D

Tar bort en del av de i Symbaroum som det känns lätt att missbruka (och lite OP).
Sacred band istället för Bjära, rock on!

Magi ska vara mäktigt på hög nivå, ha risker och inte bryta spelet.

Magipoäng återfås som med läkning, dvs 2-3 poäng per dag. Gillar att spelarna får tänka på om de vill spara på krafterna och hugga fanskapet i huvudet /springa som en galning eller använda sina krafter. Lägger till att misslyckanden/fummel? innebär att man måste slå ett slag för att inte få utmattning.
  • Magi: Ordo magica
    • Kanske dela upp i skolor, en del besvärjelser som är "Förbjudna" dvs kostar korruption. Ta från Sorcery och Folk Magic
  • Svartkonst:
    • Oh, för den utan skrupler fanns det gott o välja om man även tog in en del mirakler 😈
  • Theurg:
    • Theism har så det blir över, finns det jag vill att domedagsprofeterna och ljusbringarna ska kunna
  • Häxkonster:
    • Plockar Folk magic, Theism och lite Sorcery, Entangle for the win!
Nu ska jag bara tvinga mina döttrar att vara försökskaniner och spela det förlovade landet :cool:,
Game on!

/C

Men det känns fortfarande monumentalt att sätta sig in i världen.., ereb med alla skavanker sitter i reptilhjärnan
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,668
Men det känns fortfarande monumentalt att sätta sig in i världen..
Jag tror vi berört det förr kanske men följer man kampanjens delar behöver man inte läsa på såå mycket. Grundboken + Väktarens vrede räcker fint så länge man också låter RPna starta i Tistla fäste. Men grenar man däremot ut från början ökar så klart behovet.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
@crilloan
Har du testat detta ännu? Funkar det bra? Har skaffat Ruins of Symbaroum (5e versionen) men tycker nog egentligen att Mythras är en bättre matchning med Symbaroums känsla.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
@crilloan
Har du testat detta ännu? Funkar det bra? Har skaffat Ruins of Symbaroum (5e versionen) men tycker nog egentligen att Mythras är en bättre matchning med Symbaroums känsla.
Inte startat med gruppen än då de tryckte sig hårt fast i Ereb ett tag till, Svart duell......, så jag hoppas få köra igång det till hösten.
(jag köpte ju nästan allt som givits ut..)

Men jag har bra känsla för hur magi/mystiska krafter ska fungera och ordens/kult- systemet från Mythras passar som hand i handske.

Konvertering av varelser är inget större problem. Har funderat på att lägga upp på MEG i en folder (Mythras Encounter Generator) då går det snabbt att ladda in direkt i Foundry)

Ska tvinga döttrarna igenom speltest med äventyren i kopparkronan under semestern :) . Återkommer
C
 
Top