Om jag förstått det rätt så är Svavelvinter-böckerna baserade på samma plot som rollspelskampanjen, men annorlunda utfört. Skulle det gå att skriva om kampanjen så att den låg närmare böckerna och skulle det kunna spelas med Svavelvinter-motorn?
Böckerna har samma intrig men ändrar och bygger om settingen en del, vilket sedan återspeglas i spelet. Grejen blir inte att skriva om kampanjen för att passa bokversionens intrig utan att systemet gör sig bäst för mindre linjärt spel (i relativ mening, Konfluxsviten är generellt inte jättelinjär annat än på övergripande nivå).
Det sagt tycker jag nog det skulle gå hyfsat. Systemet i grunden är ganska likt År Noll och har ganska konventionell handlingsresolution så totalt ogörligt är det inte. Men man behöver:
1. Rensa upp de gamla äventyren, inklusive Trakorien-modulen, på avvikande material (mest gamla DoD-rester som orker m.m.) Inte svårt men ganska tidskrävande.
2. Integrera RPna noggrant i settingen och dess konflikter så att de kan få vissa roller (eller delar av roller) som ges till SLP i kampanjen. (Med viss varsamhet, kampanjens mest centrala roller kan inte ges till RP, då kommer den inte hålla samman länge utan bli något annat.)
3. Modifiera systemet för att ta bort de starkaste spelardrivna inslagen och "fail forward"-mekanikerna (så att kampanjens huvudsakliga trad-stil kan behållas).
4. Justera kampanjen för att passa RPna, kanske nya startpunkter nya ingångar till deläventyr m.m. Det kommer antagligen blir viktigare ju längre det lider, del 1 kan man få till hyfsat när originaläventyrets upplägg utan stora ändringar men sen blir det svårare.
Allt det är här är dock mycket jobb och svårt att generalisera (det skulle alltså bli svårt att göra det användbart annat än för den egna gruppen).