Rickard
Urverk speldesign
Kan missförstå dig nu, men jag tycker separera intention och handling dock är en feature, eftersom det indirekt (eller i bästa fall) gör att man separerar mekanik och fiktion på ett tydligare sätt. Jag ogillar starkt färdighetsnamn som Låsdyrkning, för det gör att spelarna slår för något och nöjer sig med resultatet för färdigheten i sig beskriver handlingen.Intention lite handling. Handling och intention finns ju alltid där i spel, men när de separerades åt blev ibland intentionen högst artificiell. Vi ville inte bara köra svärdet i magen på någon, vi ville imponera på någon. Osv. Ibland tappades handlingen helt bort. Vi vill x men ingen har koll på hur vi kommit dit? Nu föredrar jag handling och intention tight sammanknutet.
Jag vill att mina spelare ska beskriva sina handlingar. Att separera mekanik från fiktion (eller "intention" mot "handling") - man vet inte vad man slår för - gör att man måste brygga mekanik och fiktion genom att beskriva handlingen. Så för min spelstil är det skitbra med intention istället för handling.