Vad är nyckeln här? Hur ska man göra för att få dem roligare att läsa och därmed också lättare att minnas (och därför också bli lättare att preppa)? Eller är det ett ouppnåligt mål?
För min del börjar jag med att kolla vad syftet är för att se vad jag behöver kunna för att spela.
Det är stor skillnad på utforskning, att bara passera på resa eller om man ska söka upp nån person eller ett föremål i komplexet.
Det i sin tur styr både hur jag läser och vad jag prioriterar.
Därefter försöker jag skapa mig en övergripande bild av komplexet.
* Vad är de absolut viktigaste delarna för äventyret
* Hur hänger det ihop? Var är ingångarna/utgångarna? Hur rör man sig mellan nivåerna?
* Vad är bra platser där det kan hända intressanta saker. Var finns fällor, motståndare, skatter, SLP:er?
* Vad är bra platser jag kan använda till egna saker, planteringar, brodera ut eller ändra för att passa mina syften
* Vad är transportsträckor, tomma rum, tråkiga partier
Ofta läser jag inte saker i den ordning det står, utan skummar eller går efter kartorna för att pussla ihop det ovanstående.
När jag sen spelar memorerar jag upp de tre första typerna så att jag känner att jag har en hyfsad bild.
Jag lägger också ställen på minnet där jag kan pausa och läsa ikapp om det behövs.
(När/om de kommer till trappen till plan tre tar vi 10 min rast så jag kan kolla rummen igen innan vi börjar spela igen).
Har jag den inramningen tycker jag det är betydligt lättare att ta in informationen och prioriteringen gör att man kan skita i det tråkigaste.
Behöver jag skriver jag stolpar, skapar egna kartor, gör markeringar eller designar om det så att jag snabbt kan kolla upp det vid behov.
Får jag bara ta mig igenom det? Sådana äventyr är ju inte tråkiga att spela, så det är inte det. Och i detta fallet kommer jag göra färdigt det som behövs, så frågan är mer för framtida val.
Det verkar ju som många i tråden i alla fall tycker att det är tråkigt och svårt att både läsa och spela såna här platser.
I så fall finns det såklart genvägar, möjlighet att skära bort ointressanta delar eller skippa äventyret helt och hållet.
För min del tycker jag att all info, både bakgrund och beskrivningar är bra och intressant för den här typen av äventyr, men kanske mest för att det är tidskrävande och tråkigt att göra jobbet själv? Finns det förberett i skrift redan så minskar behovet av egen prepp. Är det för dåligt eller osammanhängande kanske jag skippar det ändå och skapar nåt eget.
//EvilSpook