Jo, det känns som en rätt rimlig analys!Jag gissar att en hygglig del av varumärket Trudvangs värde ligger i de 5E-anpassade produkterna. Alltså: 5Es popularitet + Trudvangs snygga bilder = god försäljning.
Ja, det är förmodligen svårare att bygga själv från grunden. Men är byggstenarna i Trudvang verkligen så geniala? Det är det jag inte tycker. Trudvang är standardfantasy plus lite fornnordiskt. Räknat i rena pengar är det dock mer begripligt.Dels tar det i regel tid att bygga upp ett varumärke. Dels kan det vara svårt att veta på förhand om det blir ett populärt varumärke eller inte. Köper man ett existerande varumärke som går hyfsat har man ju redan fart.
Och att försöka göra något lite bättre än något som redan är etablerat är svårt att lyckas med.
Starka varumärken betyder inte alltid att det är genialt, bara att man var först att bli störst på den grejen.Ja, det är förmodligen svårare. Men är byggstenarna i Trudvang verkligen så geniala? Det är det jag inte tycker.
De har en tydlig och stark visuell profil. Och som kickstarter visat så är snygga bilder nödvändigt för att få ihop en drakskatt.Ja, det är förmodligen svårare att bygga själv från grunden. Men är byggstenarna i Trudvang verkligen så geniala? Det är det jag inte tycker. Trudvang är standardfantasy plus lite fornnordiskt. Räknat i rena pengar är det dock mer begripligt.
Ja, det visuella är påtagligt och i mina ögon oerhört kitschigt (även om Tapia är en mkt skicklig illustratör). Håller med om att särskilt fantasyrollspelen är lika varandra. Det som skiljer dem åt blir då rimligen kommersiellt viktigt.De har en tydlig och stark visuell profil. Och som kickstarter visat så är snygga bilder nödvändigt för att få ihop en drakskatt.
Sen är definitionen "det är standardfantasy plus lite XX" applicerbart på typ 30% av alla bordsrollspel.
Jag tror också att det där med tydlig profil har varit superviktigt. Och estetiken är ju ändå så pass "unik" och för den delen konsekvent att det lätt går att säga "det där är Trudvang" om man ser en bild från spelen.De har en tydlig och stark visuell profil. Och som kickstarter visat så är snygga bilder nödvändigt för att få ihop en drakskatt.
Behöver inte ens vara först. Behöver bara vara känt och trovärdigt. Det är inte bara slutkund som ska övertygas utan samtliga led.Starka varumärken betyder inte alltid att det är genialt, bara att man var först att bli störst på den grejen.
Det här låter inte så dumt. Gillade verkligen senaste TOR som han var inblandad i.Francesco Nepitello kommer tydligen att bli chef för deras rollspelssatsning.
Gissar närmre 95%Sen är definitionen "det är standardfantasy plus lite XX" applicerbart på typ 30% av alla bordsrollspel.
Oavsett vad jag tycker om Riotminds spel och Theo som onlineperson här på forumet, så tycker jag det är skitkul att någon (mer) visar att det faktiskt går att tjäna pengar på rollspel här i Sverige.Artikeln said:Köpesumman är hemlig men borde, enligt vad Di erfar, ligga en bra bit över 10 Mkr. /.../ bolaget som i fjol omsatte 5 Mkr och visade ett rörelseresultat (ebit) på 3,1 Mkr.
Det tycker inte jag att det gör, dock. De säljer inte rollspel i det här fallet utan varumärken. Det är en rätt stor skillnad, ur mitt perspektiv. Särskilt när det rör sig om ett bolag som har en ganska skakig historik på produktsidan (med brasklapp om att jag aldrig följt deras produkter, utan bara går på vänner och bekantas ofta starka åsikter).Oavsett vad jag tycker om Riotminds spel och Theo som onlineperson här på forumet, så tycker jag det är skitkul att någon (mer) visar att det faktiskt går att tjäna pengar på rollspel här i Sverige.
Alltså, jag önskar att jag kunde hålla med dig, men de tog faktiskt inte och köpte ett varumärke för att sälja vidare det, utan tog det faktiskt och förvaltade det - och då samtidigt drog in massor av nya individer in i hobbyn. Som skrivet, jag har inte mycket till övers för deras produkter, men jag måste ge dem cred för att lyckas med det.Det tycker inte jag att det gör, dock. De säljer inte rollspel i det här fallet utan varumärken. Det är en rätt stor skillnad, ur mitt perspektiv. Särskilt när det rör sig om ett bolag som har en ganska skakig historik på produktsidan.
Jag syftar helt på denna affären, dock. De säljer inte rollspel (=böcker, pdfer, etc.) utan varumärken.Alltså, jag önskar att jag kunde hålla med dig, men de tog faktiskt inte och köpte ett varumärke för att sälja vidare det, utan det tog faktiskt och förvaltade det - och då samtidigt drog in massor av nya individer in i hobby.
Ojojojoj! Det betyder ju att hans jobb för Fria Ligan riskerar krocka med CMON-uppdraget! Hoppas de har rett ut det där ordentligt och att han får fortsätta jobba på TOR.Francesco Nepitello kommer tydligen att bli chef för deras rollspelssatsning.