Plot

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Plot för mig är den färdiga riktningen, det är hur saker går scen för scen, beat för beat, osv. Därav "don't prep plots, prep situations" är rätt klockrent, om en nu vet och förstår vad en situation är.

Tar vi ex. vad vi spelar just nu med The Pool: En situation som har massa SLPs indragna i sig samt era karaktärer fast placerade kanske inte direkt men i vart fall indirekt i den. En handfull SLPs med kort text om vilka de är och vad de vill, en kort bakgrund om platsen och olika gruppers gruffanden där, era karaktärers kopplingar till plats och SLPs. Sen spelar jag bara mina karaktärer, precis som ni spelar era, och vi slår tärning när det krävs och saker händer. Situationen kanske kommer förändras, kanske inte. Det är inte improviserat för jag spelar bara. Oscars pappa är såhär, alltså kommer han handla såhär. Smeden Crona är högst beskyddande om sina lärlingar, alltså kommer han agera såhär...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Men om nu plot betyder scener i följd, vad menas då med begreppet metaplot?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Men om nu plot betyder scener i följd, vad menas då med begreppet metaplot?
Det är problematiskt att låna in begrepp från linjär media. Plot kan absolut, i retrospektiv, betyda de scener som sammanfogas till en helhet. Men när vi spelar icke-linjärt är ju inte detta klart ännu. En bok är ju däremot skriven även om vi inte har läst den. Så bokens plot kan sammanfattas utan att vi behöver uppleva den.

Metaplot är väl däremot en term som specifikt kommer från rollspel, och är ju den bakomliggande orsaken till ploten. Återigen är det ju ett kronologiskt problem med att applicera detta rakt av. Metaplot är ju inte sällan spelens raison d'etre.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag har nog alltid tänkt typ metaplott = spelvärldshemligheter som spelarna inte känner till. Alltså inte en serie händelser, utan en bakgrundssituation. Ett rollspel kan ha en metaplott utan att ha några publicerade äventyr med en nedskriven handling.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
"Plot" för mig är inte äventyrets struktur utan antagonistens plan. I efterhand kan vi tala om den, huruvida den uppfylldes eller inte, men innan dess är det bara en plan som är, eller inte är, satt i verket.
Jag hade kallat det för “situation” eller just “plan”, för att få bort vibbarna av att utfallet är förbestämt. Men det är ju i slutändan en subjektiv semantisk diskussion.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Saker som bestämmer vad som händer i världen. Saker som ofta är utanför rollpersoners/spelares kontroll dessutom.
Inte sällan på det litet luriga viset att rollpersonerna är delaktiga i att den sker, men utan egentlig agens. Lyckas man för man metaplotten vidare - det finns sällan mycket utrymme för att lyckas men samtidigt få metaplotten att spåra ur.

På det viset är metaplotten en form av rälsning, bara på en högre nivå.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
På det viset är metaplotten en form av rälsning, bara på en högre nivå.
Jag tycker ofta att avståndet mellan spelgruppen och metaploten gör metaploten ganska ointressant. Men det är ju samma sak som att vissa X-Files fans älskar mytharc-avsnitten och andra vill see monster of the week. :)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,591
Jag tycker ofta att avståndet mellan spelgruppen och metaploten gör metaploten ganska ointressant. Men det är ju samma sak som att vissa X-Files fans älskar mytharc-avsnitten och andra vill see monster of the week. :)
Det ställe jag köper metaplotten mest hos är i The Great Pendragon Campaign. Vi är här för att uppleva Arthuriana, inte för att byta ut kungen mot ett anarko-syndikalistiskt kollektiv!
 
Top