Jag är ganska säker på att mitt resenomang stämmer...
Att börja dividera procent med varandra leder till galenskap.
Låt oss säga att två spelare får +25% på något som är ett procentslag.
Spelare A har 5% chans från början, och får 30% chans med bonus. En sex gånger så stor chans att lyckas.
Spelare B har 25% chans från början, och får 50% chans med bonus. En dubbelt så stor chans att lyckas.
Det är skillnad på procent och procentenheter. Ingen av dem är galenskap.
Problemet med procentenheter (som du förespråkar, eftersom du tycker att "dividera procent leder till galenskap") är att det blir HELT gallet när man kommer under 0% eller över 100%
Nu är det så att sannolikhet normalt inte uttrycks som procent, utan som fraktioner eller decimaltal mellan 0-1. Det råkar bara vara ganska lätt att kommuncera i termer av procent - kan det tyckas - men här har det uppenbarligen bara skapat förvirring. Så att "dividera procent leder till galenskap" är ett helt ogiligt resonemang. Det är inte ovanligt att dividera "probability p [0-1]" med varandra inom statistik.
Det som är elegant med Advantage/Disadvantage är att man slipper problemet med att man behöver slå "över 0" eller "över 20", vilket kan hända om man applicerar vanliga plus/minus-modifikationer. Det som ändå inte är så elegant - tycker jag - är hur det blir sannolikhetsmässigt i svansarna - men det är såklart en subjektiv uppfattning.