Jag har funderat ganska länge nu på regelsystem där man slumpar sin bakgrund. Mitt ständiga exempel är ju Mutant Chronicles, där man först rullar fram sitt ungdomliga jag tillsammans med tre barndomshändelser, och sedan går igenom yrkesvändor där man rullar för att se om man lyckas bli eller fortsätta vara anställd, gör val och så vidare. Men liknande finns ju till exempel i Traveller.
Jag har funderat lite på det där. Jag gillar ju det skarpt, trots att jag inte i vanliga fall gillar slump. Men det är ett rätt kul sätt att få fram en rollperson om man saknar idéer, och det ger också rollpersonen rötter i spelvärlden vilket jag gillar.
Frågan är: går det att göra balanserat, utan att det slutar vara roligt? Hur stor del av nöjet kommer från att man blir olika bra? Finns det rollspel som är helt point-buy men som har bra bakgrundsgenerering? Med eller utan slump?
Jag har funderat lite på det där. Jag gillar ju det skarpt, trots att jag inte i vanliga fall gillar slump. Men det är ett rätt kul sätt att få fram en rollperson om man saknar idéer, och det ger också rollpersonen rötter i spelvärlden vilket jag gillar.
Frågan är: går det att göra balanserat, utan att det slutar vara roligt? Hur stor del av nöjet kommer från att man blir olika bra? Finns det rollspel som är helt point-buy men som har bra bakgrundsgenerering? Med eller utan slump?