Grym resurs!
Ursäkta om det följande redan finns eller har avhandlats i tråden, men när jag själv gör såna här diagram gillar jag att också slänga in
1. noder som bara går att nå genom att kombinera ledtrådar från TVÅ (eller fler) noder istället för att man hoppar från nod till nod; typ att butlern sa att någon med blå hatt bevittnade mordet, vilket inte leder någonvart förrän man långt senare hittar en blå hatt hemma hos personen x. Ungefär så, men kanske mindre... dumt, helt enkelt. Det gör att också information som hittas vid en nod men inte omedelbart pekar vidare ändå måste antecknas, läggas på minnet, och liksom rent allmänt laddas med potentiell mening.
2. Jag ser att det har nämnts och typ avfärdats i tråden, men gillar att ha en del uttänkta återvändsgränder som både fyller funktionen att få spelarna (eller i mitt fall kanske lika ofta läsarna) att känna att allt inte är rälsat från a till b till c, dvs ungefär som om man bara snubblat ut ur diagrammet, men som dessutom specifikt är designade för att ha den sekundära funktionen att tex ge viss allmän stämningsskapande information om världen, utgöra en farlig eller spännande situation, innebära uppdagandet av ett helt annat brott, som man kan ta tag i eller strunta i, osv. Men jag är rätt usel på att improvisera sånt i spel, så det är kanske därför jag gillar att ha det förberett.
/sinisa