Ja det står i Trudvangs Stigar att man kunde välja att spela utan fördjupningar om man tyckte det blev för rörigt,
men det fanns inget övrigt stöd i reglerna för det. Man är tyvärr helt beroende av fördjupningar för att öka
sin stridskapacitet, eller skaffa ex. besvärjelser och mer Spiritus. Så det är inte superlätt att husregla heller,
och vissa fördjupningar är dessutom ganska roliga. De gick lite för hårt på fördjupningar kan jag tycka borde funkat mer som feats, ett komplement.
Håller med om att Dod6 reviderade nog var den mest kompletta boken(även om vi spelade mest dod6:expert), men tyvärr
och tyyvääärr krånglade dom till det något så otroligt med färdigheterna. Dels är dom för många, men framförallt är
det alldeles för rörigt att höja dom och räkna ut kostnaderna. Varje färdighet har en egen kostnad beroende på
vilket yrke man har (tre färdighetskategorier), men sen blev dom dessutom dyrare desto högre man hade i färdighetsvärdet.
Så det kanske vore enklast att spela Dod6 reviderade men förenkla färdighetssystemet på något vis
( Trudvang Chronicles tycker hade potential att vara riktigt bra om det var lite enklare regler, jag hade inget emot
om man skippade specialities/disciplines helt och bara körde de 9 färdigheterna 1-20. Men samma där då krävs
det husregler för en spelbar karaktär.
Trudvang Dnd är nog bäst rent tekniskt, men det är något med levels som bara dödar min inspiration )