Beastslayer
ROTN
Låter väldigt lovande.Jag tror inte vi har fått veta något om licensen ännu. Det enda jag vet är från min intervju med Tomas för Fenx.
Låter väldigt lovande.Jag tror inte vi har fått veta något om licensen ännu. Det enda jag vet är från min intervju med Tomas för Fenx.
Kommer man att kunna gå via Drivethrurpg och sälja sina tredjepartsgrejer där? Jag förstår att jag vänder lite på det hela när jag frågar så, men det är ofrånkomligen ett bra ställe att sälja sina grejer på. Sannolikt bättre än exempelvis ett förlags webbsida. Och det är väl möjligen det som är problemet eftersom det på drivethrurpg då skulle kunna råda öppen konkurrens mellan originalmaterial och tredjepartsmaterial... Ett Kickstarter-finansierat tredjepartsmaterial kan självfallet vara väl så bra och påkostat.Jag tror inte vi har fått veta något om licensen ännu. Det enda jag vet är från min intervju med Tomas för Fenx.
Det där är en knepigt grej. Om licensen blir som de tänkte tidigare och man ska kunna trycka böcker och sälja dem, hur ska de veta hur mycket som tryckts och sålts? Alltså det går ju att skriva avtal om sånt, men det känns lite överkurs för en fan-produktion att ha så detaljerad redovisning så att man vet hur mycket man skulle vara skyldig.Om jag minns tredjepartsavtalet för Mutant rätt, så vill någon (ägaren av licensen?) ha del av intäkterna där. Hur mycket jag vet inte.
Kanske för att allt inte måste se ut precis som grundreglerna. Det kan vara bra och användbart ändå.Hur folk blir sugna på att göra något till Dargonbane som har en illustratör som det krävs proffs för att härma bra?
Jo, säkert. Min fråga (som ju även jag besvarade i mitt inlägg på föregående sida) ställdes dock mest som en kommentar till det inlägg som just hade postats ovan.Kanske för att allt inte måste se ut precis som grundreglerna. Det kan vara bra och användbart ändå.
Jag förstår att diskussionen är tidig, men hur det funkar behöver förstås redas ut så småningom. En lösning i stil med Mörk Borg är förstås önskvärd för oss som skriver, men kanske inte för förlaget. De har ju betalat en del för det här varumärket.Det där är en knepigt grej. Om licensen blir som de tänkte tidigare och man ska kunna trycka böcker och sälja dem, hur ska de veta hur mycket som tryckts och sålts? Alltså det går ju att skriva avtal om sånt, men det känns lite överkurs för en fan-produktion att ha så detaljerad redovisning så att man vet hur mycket man skulle vara skyldig.
Så med det sagt så spekulerar jag i att det blir mer som Mörk Borg-licensen. "Gör vad ni vill bara ni inte gör X, Y och Z. Sälj var ni vill, hur ni vill. Sätt igång!".
Det här angränsar till det lite obegripliga "företagen tjänar bara pengar på regelboken" mantrat. Tittar man på siffrorna för försäljning så är de naturligtvis högre för regelböcker än äventyr, eftersom alla som köper äventyret (normalt sett) också köper regelboken, men inte alla som köper regelboken köper äventyret. Men egentligen bör man jämföra försäljningen av spelet utan att äventyret finns, med försäljningen av spelet när äventyret finns. Det går så klart inte att göra innan vi hittar parallella verkligheter. Men det verkar självklart att en produkt med mer material som görs tillgängligt kontinuerligt är mer populär och uppmärksammad, än ett spel som bara har en regelbok.En lösning i stil med Mörk Borg är förstås önskvärd för oss som skriver, men kanske inte för förlaget. De har ju betalat en del för det här varumärket.
Tror dock att det gynnar förlaget att ha en generös licens. Se på Mörk Borg än en gång.Jag förstår att diskussionen är tidig, men hur det funkar behöver förstås redas ut så småningom. En lösning i stil med Mörk Borg är förstås önskvärd för oss som skriver, men kanske inte för förlaget. De har ju betalat en del för det här varumärket.
Vet inte riktigt hur det gick med tredjepartsmaterialet till just Mutant. Har inte sett något, men vet att det var några som ville skriva nya grejer till MUA.
Jo, det tror jag också. Men jag vet inte hur FL ser på detta efter att ha lagt upp en rejäl slant för varumärket. Mörk Borg var, som bekant, ett nytt varumärke och kostade inget köpa in. Då fanns det därför rimligen inte heller något krav på mycket pengar in.Tror dock att det gynnar förlaget att ha en generös licens. Se på Mörk Borg än en gång.
Du formulerade just, i princip, Ryan Danceys argument för att OGL:a D&D3. Och det funkade ju för dem.Det här angränsar till det lite obegripliga "företagen tjänar bara pengar på regelboken" mantrat. Tittar man på siffrorna för försäljning så är de naturligtvis högre för regelböcker än äventyr, eftersom alla som köper äventyret (normalt sett) också köper regelboken, men inte alla som köper regelboken köper äventyret. Men egentligen bör man jämföra försäljningen av spelet utan att äventyret finns, med försäljningen av spelet när äventyret finns. Det går så klart inte att göra innan vi hittar parallella verkligheter. Men det verkar självklart att en produkt med mer material som görs tillgängligt kontinuerligt är mer populär och uppmärksammad, än ett spel som bara har en regelbok.
Poängen är att äventyren och andra moduler driver upp försäljningen av regelboken = pengar i företagets ficka. De borde vilja underlätta för oss att publicera material eftersom det gör spelet mer populärt och relevant.
Jag tror att förutsättningarna ser olika ut för olika spel. Det är förmodligen så att många tredjepartsmoduler driver upp intresset för regelboken, men driver de även upp intresset för spelets officiella äventyr och kampanjmoduler? Jag vet inte. Gör du?Det här angränsar till det lite obegripliga "företagen tjänar bara pengar på regelboken" mantrat. Tittar man på siffrorna för försäljning så är de naturligtvis högre för regelböcker än äventyr, eftersom alla som köper äventyret (normalt sett) också köper regelboken, men inte alla som köper regelboken köper äventyret. Men egentligen bör man jämföra försäljningen av spelet utan att äventyret finns, med försäljningen av spelet när äventyret finns. Det går så klart inte att göra innan vi hittar parallella verkligheter. Men det verkar självklart att en produkt med mer material som görs tillgängligt kontinuerligt är mer populär och uppmärksammad, än ett spel som bara har en regelbok.
Poängen är att äventyren och andra moduler driver upp försäljningen av regelboken = pengar i företagets ficka. De borde vilja underlätta för oss att publicera material eftersom det gör spelet mer populärt och relevant.
Ja, Tomas har pratat om att man ska få trycka böcker och sälja dem på eget bevåg utan att blanda in DriveThru. Får man det med den andra licenserna?Nu kan jag ha missat något, men finns det något som pekar på att DoDs tredjepartslicens kommer skilja sig något från deras andra tredjepartsprogram, dvs Free League Workshop på Drivethrurpg.com?
Vet inte. Har en FWL-grej men den ligger på drivethru så.Får man det med den andra licenserna?
Kom på att jag har ett par tre stycken tryckta FWL-böcker. Trilemma Adventures (2 böcker) och Temples & Tombs. Har för mig att de är tryckta med POD från DriveThru.Vet inte. Har en FWL-grej men den ligger på drivethru så.
Känns tidigt att säga väl, men spontant känns det som att det lite skulle förta poängen. Om det ska vara settingfritt m.m. Skillnaden mot ToR och Symbaroum är ju att där är det överföringen av settingen som är grejen.Vad tror ni kommer det att bli ett Dragonbane 5e också med tiden?
Bara för att rätt ska vara rätt: Mörk Borg är inte ett av Fria Ligans varumärken, och dess tredjepartslicens kommer inte heller från Fria Ligan. FL agerar bara förläggare.Jo, det tror jag också. Men jag vet inte hur FL ser på detta efter att ha lagt upp en rejäl slant för varumärket. Mörk Borg var, som bekant, ett nytt varumärke och kostade inget köpa in. Då fanns det därför rimligen inte heller något krav på mycket pengar in.