Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
JeppStriderna i Asterix är - om jag minns rätt - också oftast korta.
JeppStriderna i Asterix är - om jag minns rätt - också oftast korta.
Haha, ja, jag har absolut inga problem med att tänka Asterix (eller liknande). I vår KH-kampanj är det liksom en snäll minotaur, en full anka och en högfärdig magiker som ständigt hamnar i dråpliga situationer.Striderna i Asterix är - om jag minns rätt - också oftast korta.
Förklarar en del... Vi husreglade alltid bort ankorna då de kändes mer som ett billigt skämt inslängt i världen. Men med den inspirationskällan förstår jag varför min känsla för denna version är som den är.Hm, varken Conan, Salomon Kane, Sparhawk eller Aragorn (vi har ett annat spel för honom!) var särskilt starka inspirationskällor till detta DoD. Snarare talade ankor som kastar eldbollar.
Du menar att det inte går att husregla bort ankorna i den här versionen? UTMÄRKT!Förklarar en del... Vi husreglade alltid bort ankorna då de kändes mer som ett billigt skämt inslängt i världen. Men med den inspirationskällan förstår jag varför min känsla för denna version är som den är.
... och en Bellman?/.../ en snäll minotaur, en full anka och en högfärdig magiker /.../
Nya DoD är inte bara ankor förstås, det finns massor av annat att fokusera på.Förklarar en del... Vi husreglade alltid bort ankorna då de kändes mer som ett billigt skämt inslängt i världen. Men med den inspirationskällan förstår jag varför min känsla för denna version är som den är.
Ahhh... och folk har mage att klaga på att dataspel idag är för våldsamma =DSen i ett album kommer Obelix på att man kan skaka romarna tills de blir medvetslösa istället för att slå dem medvetslösa för då håller det roliga på längre
SRS – shaken roman syndrome?Sen i ett album kommer Obelix på att man kan skaka romarna tills de blir medvetslösa istället för att slå dem medvetslösa för då håller det roliga på längre
Får erkänna att jag har lite svårt för det här med total återställning av KP efter en lång vila tillsammans med avsaknaden av andra mer bestående skador. Tror jag förstår tanken men det känns ändå främmande och... lite tv-speligt. Kommer såklart backa det här ändå, det ser vansinnigt snyggt och och äventyren lockar mycket, och kanske lär jag mig uppskatta även den här delen.Så funkar det ju i många andra av våra spel. Men i DoD valde vi en lite lättsammare och enklare modell. Detta är inte riktigt spelet för punkterade lungor och andra detaljerade kritiska skador.
Apropå det tar jag och upprepar min fråga som drunknade någonstans i den andra tråden:Så funkar det ju i många andra av våra spel. Men i DoD valde vi en lite lättsammare och enklare modell. Detta är inte riktigt spelet för punkterade lungor och andra detaljerade kritiska skador.
Så ser jag det, ja.Ska vi förstå det som att KP i likhet med D&D-hp inte betecknar faktiska kroppsskador utan bara blåmärken och trötthet, och att det är först när man går ner på 0 KP som man faktiskt blir (potentiellt dödligt) sårad?
Utan att ha spelat nåt av dem: svärdets sång verkar långsammare, typ utforska, handla, kanske upprätta en fästning? Det här verkar vara mer pang på, rakt in i action?Då passar jag också på och upprepar min fråga (Beklagar om det redan stötts och blötts någonstans!)
Här:
Ett designtänk jag är väldigt nyfiken på är färdigheterna och balansen mellan strids- och andra färdigheter. I Svärdets Sång är det (väl?) 2 stridsfärdigheter av 16, här 7 av 16. Ändå känns det som att spelen har gansa lika fokus - röja grottor och annat basic äventyrande. Hur är tänket bakom det?
Det riktigt optimala är väl för den som tankar att slå högt initiativ och byta bort det med någon som inte blir slagen på?Det enda jag ogillar är att det känns som om det är bättre att förlora initiativet, för att missa som anfallare genererar ett anfall den inte kan försvara sig emot.
Vad var egentligen designtänket bakom att koppla ankans släktegenskap till en frivillig regel? Och det är alltså inte min mening att älta något jag inte gillar här, utan jag är genuint nyfiken hur resonemanget gick. För jag tänker att ni ju inte hade behövt sätta pressning som en frivillig regel, och ni hade (i teorin i alla fall) kunnat ge ankor en annan förmåga som inte var kopplad till något frivilligt.Jag tänkte samla några av våra designtankar bakom nya DoD här
Låter som ett system i linje med år noll-motorn. Är det ett medvetet val, tro?Min erfarenhet av att ha spelat en del strider (med nya DoD) är att man verkligen alltid vill vinna initiativet, då man nästan alltid vinner genom att slå först och hårdast. Så jag tror att den här intiativdiskussionen är mer teoretisk än något som påverkar striderna negativt.