Hej!
Så, jag ingår alltså i ett gäng som brukar starta ett EON äventyr varje höst och förra helgen träffades några av oss för att slå några tärningar och krydda några karaktärer med lite nya spännande detaljer… och några nya spännande detaljer fick åtminstone min… Faktiskt så blev det så spännande att jag övervägde att slå om eftersom jag inte fick resultatet att gå ihop med karaktären i fråga, men de andra vägrade. ”Tärningarna har talat!” som en av dem sa – en annan motivering var att den här nya detaljen öppnar väldigt många möjliga berättelser, och det måste jag säga att jag håller med om.
Hur som helst. Tärningarna berättade alltså att min karaktär kommer att helgonförklaras efter sin död. Problemet är bara att hon inte alls har levt ett liv som skulle kunna motivera det (som jag ser det just nu i alla fall). Därför tänkte jag ta hjälp av utomstående för att få lite tips på vad som skulle kunna inträffa som gör att min karaktär förtjänar att helgonförklaras. Jag skulle helt enkelt vilja veta vad någon som lever i Mundana 1000 år efter det här skulle läsa i historieböckerna.
Jag skriver ner allt jag vet om henne hittills, plus miljön hon lever i och vilka hennes närmaste vänner och fiender är (jag har rollspelat henne sedan 2011 så hon är ganska utvecklad) Hur som helst... Vad i den här berättelsen är det mest troliga scenariot som kan leda till en helgonförklaring?
(En annan sak som kan vara bra att veta är att äventyren som vi brukar spela utspelar sig år 2511 i Asharien.)
Karaktären i fråga är alv (Kirya) och heter Elissa. Hon har under många år försörjt sig som prostituerad, men för några år sedan har två munkar som tröttnat på stadens förfall tagit sig an bland annat henne och lärt henne ett annat yrke och hon försörjer sig numera på att laga och tillverka fiskenät. Hon bor i ett kollektiv som består av 8 alver från alla stammar utom Pyar (och ja, det innebär att vi har Thism och Henéa under samma tak – anledningen till att det fungerar kommer jag till längre fram)
Jag börjar med övriga bekanta, det blir en bättre överblicksbild då (åtminstone för mig):
Munkarna som tog sig an henne från början (Fader Allan och Broder Jacob), bor 2 mil bort och hälsar på några gånger i månaden.
I skogen finns ett gäng fredlösa vars karaktärer väldigt mycket påminner om Robin Hoods gäng, med några skillnader – exempelvis finns det hela fyra karaktärer som stämmer in på Lille John och två som stämmer in på broder Tuck (nämligen fader Allan och broder Jacob som nämnts ovan). Ett intressant undantag från Robin Hood-liknelserna dock, är en kvinna som kallar sig för Edda (men som egentligen är drakväktaren Yasmine – Elissa känner inte till Eddas egentliga identitet, det gör däremot en annan av alverna i hennes kollektiv, men han har svurit på att inte säga något).
(Självklart finns det också karaktärer som motsvarar sheriffen av Nottingham och prins John).
En annan väldigt central karaktär i våra rollspel är trollkarlen Leumas. Han liknar Gandalf från Sagan om ringen i mångt och mycket, och är lika klok när han känner för det… oftast är han mest till besvär dock. Förra gången han var med i ett rollspel kom han till exempel in till alvernas kollektiv med en ”Helig get” som hade svalt drottningens favoritsmycke och bad om hjälp med att få ut smycket utan att döda geten. Den här geten var så klart inte det minsta helig och hade inte heller svalt något värdefullt, men innan någon fattat det var det fullt med getskit överallt och alla var självklart jätteglada…
Elissas kamrater i alvkollektivet består av två léaramaalver, en som studerar till magiker för Leumas, och en som funderar på att bli munk men som ännu inte godkänts av klostret, där finns också två thismalver (bror och syster) brodern är skrivare och systern studerar andebesvärjelser, thismsyskonens adopterade bror (som föddes som kirya), en föräldralös sanari-flicka som är 11 år och en henéaalv som lider av svår minnesförlust efter att ha skadats allvarligt under flykten från dvärgarna för 320 år sedan. (Han minns att han tillhör henéa och han anar att han har ett själsband med örnen (vilket stämmer), fångenskapen hos dvärgarna känner han till eftersom någon har berättat om det för honom, men han har inga egna minnen av det – det är allt. Han minns inte ens sitt riktiga namn och kallas bara för Evott) Minnesförlusten plus det faktum att han varit isolerad från andra henéa gör att han fungerar relativt bra ihop med de övriga – det vill säga med undantag för en liten detalj – han vill gärna få tillbaka sina minnen vilket inte alla hans rumskamrater tycker är en så bra idé (undrar varför...). Min karaktär Elissa är en av två rumskamrater som aktivt hjälper honom att få tillbaka minnet (dock inte genom att berätta hela historien) – den andra är sanariflickan som ju bara är 11 år och inte känner till historien kring varför rumskamraten tappat minnet, och inte heller förstår varför de andra rumskamraterna inte vill hjälpa honom att få tillbaka det (och ingen av de andra har lust att berätta det för henne heller – åtminstone inte förrän hon blir lite äldre).
Dessutom har vi ju som sagt också en ”Sheriffen av Nottingham”, en galen trollkarl och en drakväktare i närheten - och det gör att de har annat att tänka på för det mesta.
Okej, nu till funderingen igen – Vilken är den mest troliga händelsen som gör att Elissa blir helgonförklarad i den här miljön och med de här personerna runt sig?
Vad kommer det att stå i historieböckerna om 1000 år?
Så, jag ingår alltså i ett gäng som brukar starta ett EON äventyr varje höst och förra helgen träffades några av oss för att slå några tärningar och krydda några karaktärer med lite nya spännande detaljer… och några nya spännande detaljer fick åtminstone min… Faktiskt så blev det så spännande att jag övervägde att slå om eftersom jag inte fick resultatet att gå ihop med karaktären i fråga, men de andra vägrade. ”Tärningarna har talat!” som en av dem sa – en annan motivering var att den här nya detaljen öppnar väldigt många möjliga berättelser, och det måste jag säga att jag håller med om.
Hur som helst. Tärningarna berättade alltså att min karaktär kommer att helgonförklaras efter sin död. Problemet är bara att hon inte alls har levt ett liv som skulle kunna motivera det (som jag ser det just nu i alla fall). Därför tänkte jag ta hjälp av utomstående för att få lite tips på vad som skulle kunna inträffa som gör att min karaktär förtjänar att helgonförklaras. Jag skulle helt enkelt vilja veta vad någon som lever i Mundana 1000 år efter det här skulle läsa i historieböckerna.
Jag skriver ner allt jag vet om henne hittills, plus miljön hon lever i och vilka hennes närmaste vänner och fiender är (jag har rollspelat henne sedan 2011 så hon är ganska utvecklad) Hur som helst... Vad i den här berättelsen är det mest troliga scenariot som kan leda till en helgonförklaring?
(En annan sak som kan vara bra att veta är att äventyren som vi brukar spela utspelar sig år 2511 i Asharien.)
Karaktären i fråga är alv (Kirya) och heter Elissa. Hon har under många år försörjt sig som prostituerad, men för några år sedan har två munkar som tröttnat på stadens förfall tagit sig an bland annat henne och lärt henne ett annat yrke och hon försörjer sig numera på att laga och tillverka fiskenät. Hon bor i ett kollektiv som består av 8 alver från alla stammar utom Pyar (och ja, det innebär att vi har Thism och Henéa under samma tak – anledningen till att det fungerar kommer jag till längre fram)
Jag börjar med övriga bekanta, det blir en bättre överblicksbild då (åtminstone för mig):
Munkarna som tog sig an henne från början (Fader Allan och Broder Jacob), bor 2 mil bort och hälsar på några gånger i månaden.
I skogen finns ett gäng fredlösa vars karaktärer väldigt mycket påminner om Robin Hoods gäng, med några skillnader – exempelvis finns det hela fyra karaktärer som stämmer in på Lille John och två som stämmer in på broder Tuck (nämligen fader Allan och broder Jacob som nämnts ovan). Ett intressant undantag från Robin Hood-liknelserna dock, är en kvinna som kallar sig för Edda (men som egentligen är drakväktaren Yasmine – Elissa känner inte till Eddas egentliga identitet, det gör däremot en annan av alverna i hennes kollektiv, men han har svurit på att inte säga något).
(Självklart finns det också karaktärer som motsvarar sheriffen av Nottingham och prins John).
En annan väldigt central karaktär i våra rollspel är trollkarlen Leumas. Han liknar Gandalf från Sagan om ringen i mångt och mycket, och är lika klok när han känner för det… oftast är han mest till besvär dock. Förra gången han var med i ett rollspel kom han till exempel in till alvernas kollektiv med en ”Helig get” som hade svalt drottningens favoritsmycke och bad om hjälp med att få ut smycket utan att döda geten. Den här geten var så klart inte det minsta helig och hade inte heller svalt något värdefullt, men innan någon fattat det var det fullt med getskit överallt och alla var självklart jätteglada…
Elissas kamrater i alvkollektivet består av två léaramaalver, en som studerar till magiker för Leumas, och en som funderar på att bli munk men som ännu inte godkänts av klostret, där finns också två thismalver (bror och syster) brodern är skrivare och systern studerar andebesvärjelser, thismsyskonens adopterade bror (som föddes som kirya), en föräldralös sanari-flicka som är 11 år och en henéaalv som lider av svår minnesförlust efter att ha skadats allvarligt under flykten från dvärgarna för 320 år sedan. (Han minns att han tillhör henéa och han anar att han har ett själsband med örnen (vilket stämmer), fångenskapen hos dvärgarna känner han till eftersom någon har berättat om det för honom, men han har inga egna minnen av det – det är allt. Han minns inte ens sitt riktiga namn och kallas bara för Evott) Minnesförlusten plus det faktum att han varit isolerad från andra henéa gör att han fungerar relativt bra ihop med de övriga – det vill säga med undantag för en liten detalj – han vill gärna få tillbaka sina minnen vilket inte alla hans rumskamrater tycker är en så bra idé (undrar varför...). Min karaktär Elissa är en av två rumskamrater som aktivt hjälper honom att få tillbaka minnet (dock inte genom att berätta hela historien) – den andra är sanariflickan som ju bara är 11 år och inte känner till historien kring varför rumskamraten tappat minnet, och inte heller förstår varför de andra rumskamraterna inte vill hjälpa honom att få tillbaka det (och ingen av de andra har lust att berätta det för henne heller – åtminstone inte förrän hon blir lite äldre).
Dessutom har vi ju som sagt också en ”Sheriffen av Nottingham”, en galen trollkarl och en drakväktare i närheten - och det gör att de har annat att tänka på för det mesta.
Okej, nu till funderingen igen – Vilken är den mest troliga händelsen som gör att Elissa blir helgonförklarad i den här miljön och med de här personerna runt sig?
Vad kommer det att stå i historieböckerna om 1000 år?