clarence redd
FrostByte Books
Det började för flera år sedan med att jag letade efter lättspelade regler för att testa idéer, ofta med ovana spelare, folk som har ont om tid eller för solospel. Men de flesta förenklade versioner av BRP är mest fokuserade på strid - som DoD från 1980-talet - och plockar bort det som jag gillar med rollspel.Har spelat väldigt lite BRP de sista tio åren men gillar verkligen Kopparhavets Hjältar (och HT). Läste nyligen Mythras och tycker det verkar riktigt bra, men har inte hunnit testa spela det ännu.
Vad är det här för gäckande? Do tell!
Så jag testade att utgå från Extended Conflicts i M-SPACE och sedan konstruera ett enkelt BRP uppepå. Och samtidigt behålla bakåtkompabiliteten med Mythras.
Det visade sig vara rätt svårt. Jag har nog aldrig kasserat så många versioner och så många ord i ett projekt : )
Men när det väl föll på plats blev det så här:
- Extended Conflicts hanterar alla konflikter, från debatter och flykt över hustak till strid och att rädda sig ur kvicksand.
- Fyra konfliktpooler: BODY, INT, POW och CHA. De återställs varje dag, men bara så länge de stannar på positiva tal. Negativa tal ger riktiga skador.
- Nio breda färdigheter i %, till exempel Awareness och Movement.
- Varje färdighet kan - om man vill - ha ett Focus (Awareness //Perception). De kan konverteras 1:1 till färdigheterna i Mythras.
- Ett stance-system kallat Lenses skapar narrativt stöd för alla typer av konflikter.
- Flexibla Tags beskriver förmågor som går lite utanför färdigheter, som rikedom och kontakter.
- Färdigheten Willpower //Focus och Luck Points ger spelarna verktyg att påverka berättelsen.
- NPC:er beskrivs med Code Blocks, som ger dem personligheter och drivkrafter - utan förberedelser för spelledaren.