zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,753
Well, jag tycker att "likheten" är att man låter en simulationistisk logik utanför själva regel-kärnan, få trumfa avsikten med själva spelet och reglerna från början.Vad är det för skillnad på detta och en krigare och ett nät?
Det är därför jag tycker man ska fokusera på skicklighet (inte utrustning). I båda dessa fallen låter man en person i spelet med en viss utrustning trumfa en annan skickligare person i spelet, pga av ett ... oväntat/icke-reglerat utrustnings-hack. Jag tycker skicklighet ska trumfa.
En så skicklig krigare låter sig inte fångas (av en simpel krigare i ett simpelt nät). En så skicklig magiker låter sig inte överösas med järnfilspån.
En skicklig krigare däremot - skulle som alternativ attack, absolut kunna fånga en motståndare i ett nät. Och en skicklig magiker (eller smygande tjuv), skulle kanske kunna begränsa en enkel magiker med järn. Om man har en försvarslös magiker så kan man såklart binda honom i järn-fängsel, och om man har en försvarslös krigare så kan man såklart fånga honom i ett nät.
Om skicklighet - inte utrustning - räknas så kan man besegra en magiker genom ett nät, en dolk, eller med ett järnfängsel. Inom de gängse reglerna - baserat på att man besegrar magikern i det gällande systemet för konflikt.