Tycker de fungerar så extremt olika i olika spel att det är svårt att tycka något allmänt om metavalutor. Ibland fungerar de. Ibland inte. Ibland fungerar de för att de är kopplade till fiktionen och blir ett tydligt omtag eller desperat försök, ibland är de helt meta och fungerar extremt bra ändå. Tror grunden är vad de används för och hur, samt vad det säger i den specifika stunden de används. Men, jag tror som det nämnts innan att innan vi kommit bortom att kunna spendera poäng tänker jag inte på att något är lyckat eller misslyckat, poängen behöver inte vara att något "händer" som hjälper oss.
Men, är det något som jag tycker kring detta så är det att det absolut inte ska garantera något utfall och till skillnad från
@Genesis och
@Rickard spenderar jag hemskt gärna innan slaget. Jag ser det inte som att de är bortkastade vid ett misslyckande utan tvärt om innebär det något. Vill utföra x, hur viktigt är det här för mig? Hur mycket satsar jag? All in! Det säger något oavsett utfall på tärningarna senare. Att stå där och påvisat hur viktigt något är för mig genom att satsa allt och ändå misslyckas, det är ren rollspelsmagi! I spelet vi körde nyss med The Pool i mörka bergslagsskogarna under 1840-talet, fanns en scen där en spelare stod inför ett extremt viktig slag. I The Pool har vi en pool med tärningar som spenderas inför varje slag om spelaren så önskar, spelaren väljer ett trait som nyttjas för slaget, spenderar valfritt antal tärningar och får 1-3 tärningar från spelledaren, sen slås alla och en enda etta innebär framgång. Misslyckas slaget förloras alla satsade tärningar. Jag tror spelaren slog tio eller elva tärningar, 8 av dem från poolen och inte en enda etta syntes. För oss sa det massa saker! Hade de spenderats efteråt hade effekten inte varit alls så dramatisk. Hade det varit spendera för en garanterad framgång hade det istället sagt i princip noll.