Du vill alltså ha ett hårt rälsat äventyr. Men frågan om rälsat eller fritt/platsbaserat är inte alls samma sak som frågan om hur välbeskrivet något ska vara, och jag tycker att hela den här diskussionen lider av en viss begreppsförvirring just därför.
Notera att för mig är "rälsat", alltså adjektivet (adverbialet?) med stark negativ prägel, något jag applicerar på scenarier där äventyrarna måste fatta oförklarliga eller obskyra eller specialiserade beslut för att storyn ska kunna fortsätta.
Bara det att författaren målar upp en historia från början till slut är för mig inte "rälsat" i betydelsen "någonting att undvika". Tvärt om, om författaren
inte visar upp minst ett exempel på hur storyn kan ta sig från A till B, tja, då har vi ingen story. Och spretar scenariot för att författaren lägger lika mycket tid på flera olika utfall, ja då blir huvudstoryn med all sannolikhet skissartad och torftig. Det är då vi har en produkt där författaren bara gör halva jobbet enligt mig - delar ut trådar och frön och dylikt okokt och ofärdigt - men lämnar det åt dig att skapa det specifika, det tajta, det unika, att "knyta ihop säcken".
Att begära att hjältarna fattar vissa beslut (eller att de accepterar beslut tagna av SLPer osv) är inte per definition negativt. Att av principskäl vägra acceptera att vissa grundläggande saker måste hända för att den intressanta storyn ska alls inträffa innebär att man ser på scenarioskrivande på ett väsentligt annorlunda sätt än mig. Den kompromisslösa definitionen av "rälsat" är för mig ointressant.
Det är om äventyret misslyckas med att klart framställa de olika valmöjligheterna och konsekvenserna därav känslan av "rälsat" infinner sig. Rälsat är när storyn abrupt klipps av ett misslyckat slag eller när spelledaren i princip måste tala direkt till spelarna ("om ni inte använder Religion skillen här kan ni inte besegra spökena"/"här måste ni välja att lita på Greve Skumberg"/etc). Rälsat är oxå när avgörande skeenden är upp till SLP, inte hjältarna. Rälsat är när man får känslan av att författaren egentligen ville skriva en novell eller roman men var begränsad till formatet "rollspelsscenario".
Sålänge äventyret är konstruerat på ett sätt där spelarna ofta naturligt väljer en väg som funkar (i termer av att äventyrsmaterialet förblir relevant) och i övrigt ger ett grundläggande stöd till SL för att hantera avvikelser så vill jag inte tala om "rälsat", iallafall inte med någon som reflexmässigt värjer sig.
PS. Hade du tittat på mina egna rollspelsanteckningar, alltså när jag skapar historier och scenarier själv, hade du antagligen betraktat dem som hyfsat öppna, odetaljerade och orälsade. Men det är ju just därför jag förväntar mig mer när jag betalar för att någon annan ska göra jobbet!