Vi spelar DCC, där man får 1-4XP efter en strid, beroende på SLs godtycke.
I äldre versioner av D&D ger monster ganska lite XP, jämfört med deras skatter.
Så XP-incitamentet fungerar kanske i 3e-5e, om spelarna är motiverade/insatta att räkna XP.
Annars är XP inte så mycket en del av lösningen eller problemet, tycker jag.
Nu har jag inte sett någon riktig svärdsfight på liv och död.
Om man tittar på en boxningsmatch så är det mest fotarbete. Då och då ryker boxarna ihop för en slagväxling och sedan backar de igen. Och då är de ändå begränsade av en ganska liten "ring", så de kan inte komma så långt ifrån varandra.
När jag föreställer mig en svärdsfight på liv och död så tänker jag på samma sätt. Dvs, det normala är att kämparna går runt varandra och letar efter en möjlighet att anfalla. Att man skulle stå nära varandra och banka på varandras sköldar tills den ena faller, det tror jag inte.
Så med min uppfattning om hur det "ser ut", så finns det ingen attack of opportunity. Den som vill dra sig tillbaka kan normalt bara göra det. Om "anfallaren" pressar och förföljer blir det såklart svårare att komma iväg, men jag tror inte det är normalfallet.