Mogger
Hipsteranka
Ok, säg att man vill göra ett spel. Säg att man vill tjäna en (liten) hacka på det. Hur går man då tillväga? Detta är tråden för de som vill lämna den trygga och dammiga skaparhörnan och sin mysiga safezone bakom sig, och kasta sig ut bland hajarna! Så, fyll på med tips!
1. Spel på engelska
Det här är givet. Ett spel på svenska kan aldrig, utan massiv insats, känt IP eller liknande bli en ekonomisk framgång. Nu vet vi, från senaste DoD att det finns minst 3810 (+1 för min backning gick inte igenom av någon anledning...) potentiella köpare så det är sanning med modifikation. Tror du att du kan mobilisera dessa, eller iaf en hyfsad portion av dem, fine. Kör på svenska.
2. Samarbeta
Gör det inte själv! Om du inte är en guru som kan allt är risken stor att du kommer börja kapa hörn. Och risken är att det största hörnet är marknadsföring. Så hitta en gäng att jobba med. Layout, bilder, PR... Sånt du inte kan själv (finns en tråd om detta).
3. Marknadsföring
Detta är svårt. Jag tror att många tror att det här löser sig, om bara produkten är bra. Det är galet fel. Inte ens vi i den här lilla ankdammen uppmärksammar små (välgjorda!) spel om det saknar buzz. Hur gör man? Ja, alltså, de stora företagen har hela avdelningar som jobbar med detta, och trots det går det inte alltid så bra. Det enklaste är att betala för PR, men jag tror inte att det finns någon PR-byrå som riktar in sig på rollspel. Så det är kanske inte aktuellt (och funkar inte heller alltid så bra). Så vad kan man göra? Vi kanske kan återkomma med det, för jag vet inte riktigt heller hur den internationella scenen ser ut.
4. USP
Det här har vi ju snackat en hel del om. Så det vet vi. Gör något på något nytt sätt. Här finns inga analyser att göra. Trendspaningar om vilka ämnen som kan vara intressanta och så är meningslösa. Tro mig, jag har viss insikt här. Enda syftet med trendspaningar är att göra trendspanaren intressant. Så din USP behöver inte vara aktuell eller så. Bara intressant.
5. Uttryck
Granström, Fria Ligan, Mörk Borg. Allt har gjort sig ett namn på att vara lite extra bra på något, som upplevs som unikt. I Granströms fall är det ton och innehåll, för Fria Ligan är det spelsystem, för Mörk Borg är det visuellt uttryck (ja, jag vet att jag förringar andra delar av spelen här men vi snackar första intryck här, och det som folk försöker återskapa). Så hitta en nisch och gör den bra! Bäst kanske t.o.m!
Utöka listan!
1. Spel på engelska
Det här är givet. Ett spel på svenska kan aldrig, utan massiv insats, känt IP eller liknande bli en ekonomisk framgång. Nu vet vi, från senaste DoD att det finns minst 3810 (+1 för min backning gick inte igenom av någon anledning...) potentiella köpare så det är sanning med modifikation. Tror du att du kan mobilisera dessa, eller iaf en hyfsad portion av dem, fine. Kör på svenska.
2. Samarbeta
Gör det inte själv! Om du inte är en guru som kan allt är risken stor att du kommer börja kapa hörn. Och risken är att det största hörnet är marknadsföring. Så hitta en gäng att jobba med. Layout, bilder, PR... Sånt du inte kan själv (finns en tråd om detta).
3. Marknadsföring
Detta är svårt. Jag tror att många tror att det här löser sig, om bara produkten är bra. Det är galet fel. Inte ens vi i den här lilla ankdammen uppmärksammar små (välgjorda!) spel om det saknar buzz. Hur gör man? Ja, alltså, de stora företagen har hela avdelningar som jobbar med detta, och trots det går det inte alltid så bra. Det enklaste är att betala för PR, men jag tror inte att det finns någon PR-byrå som riktar in sig på rollspel. Så det är kanske inte aktuellt (och funkar inte heller alltid så bra). Så vad kan man göra? Vi kanske kan återkomma med det, för jag vet inte riktigt heller hur den internationella scenen ser ut.
4. USP
Det här har vi ju snackat en hel del om. Så det vet vi. Gör något på något nytt sätt. Här finns inga analyser att göra. Trendspaningar om vilka ämnen som kan vara intressanta och så är meningslösa. Tro mig, jag har viss insikt här. Enda syftet med trendspaningar är att göra trendspanaren intressant. Så din USP behöver inte vara aktuell eller så. Bara intressant.
5. Uttryck
Granström, Fria Ligan, Mörk Borg. Allt har gjort sig ett namn på att vara lite extra bra på något, som upplevs som unikt. I Granströms fall är det ton och innehåll, för Fria Ligan är det spelsystem, för Mörk Borg är det visuellt uttryck (ja, jag vet att jag förringar andra delar av spelen här men vi snackar första intryck här, och det som folk försöker återskapa). Så hitta en nisch och gör den bra! Bäst kanske t.o.m!
Utöka listan!
Last edited: