Enstoeringen
Anonyma Psykonauter
- Joined
- 12 Apr 2021
- Messages
- 304
Disclaimer: Detta är en text som kan komma att upplevas som rörig, helt utan mål och styrning, och definitivt som alldeles för lång för sitt eget bästa. Men bare with me, det finns här en önskan om att tillsammans med andra visualisera det som jag har för avsikt att avhandla. Nämligen spelplatsen för dystopiska berättelser i urban miljö (aka cyberpunk). Well, here goes nothing…
Ända sedan @Mogger presenterade sitt KSR-liknande cyberpunk-projekt så har alla lediga stunder i min hjärna ägnats åt att tänka på Mutant 2089 och dess värld. Jag har tänkt på de spelsessioner som jag ledde i studentrum och kvarterslokaler för dryga trettio år sedan. Jag har läst i gamla Mutant 2089-böcker. I Sinkadus (tack @Magnus Seter för alla grymma artiklar). Men framförallt har jag tänkt, antecknat och funderat över megastadens anatomi (vet inte om man kan kalla det så men det låter bra iallafall). Jag har bland annat fördjupat mig i läsning av Äventyrsspels Berlin City 2092-box. Ett återkommande inslag i en denna (och annan) dystopisk framtidsskildring (låt oss kalla det för det så slipper vi att låsa oss vid cyberpunk) tycks vara Mega-blocket.
I Berlin City 2092 är staden indelad i stadsdelar. Dessa bär namn som alluderar till det reella Berlin. De beskrivs som avgränsade territorier med tydliga skillnader i både stil och stämning. Därtill så är staden indelad i block (A-block för administrativ verksamhet, D-block för distribution, R-block för rekreation, W-block för bostäder, und so weiter). Dessa block beskrivs i sin tur som enskilda, eller ihopväxta, mastodonter till byggnadskomplex som kan resa sig flera kilometer över staden. Gott så.
Men också inte gott så. Varför skulle t.ex. en hyperkapitalistisk oligark-korporation ha sin (mer eller mindre livegna) personal boende i ett W-block när produktionen/administrationen ligger någon helt annanstans? Och varför koncentreras t.ex. all rekreation till särskilda block? I en värld av (t.ex.) MultiSense-teknologi så verkar det galet att koncentrera den typen av affärsverksamhet till någonstans där konsumenterna inte bor. Det är som att någon tagit idéerna om ABC-städerna (Arbete, Bostad, Centrum) och gjort kaos med hela konceptet. It makes no sense i min bok.
Hursomhelst, dessa mega-block tycks i många fall (åtminstone när det kommer till bostadsblocken) följa den stratifierade ordningen av att längst ned så är våningsplanen förslummade förgårdar till helvetet (som i sin tur ligger under markytan och är där mutanter och pestsmittade lever sina sorgliga liv i t.ex. kulvertar, tunnlar och övergivna parkeringsplan), ovanför dessa lever den grå massan i mer eller mindre välordnade korp-plan och längst upp (gärna ovanför molnen) lever eliten sina halvgudalika liv i ofattbar lyx. Dock verkar allt ske inomhus. Eller?
Det är här - i mina försök att visualisera framtidsstaden - som jag har svårt att få ihop det. När jag försöker förstå hur staden egentligen ter sig, hur jag som presumtiv spelledare ska ”måla upp” världen för spelarna, så krockar det bl.a. med rätt mycket som jag har konsumerat i form av urban dystopisk framtidsskildring.
Jag kan i skrivande stund bara komma på att jag sett denna typ av avgränsade yta i filmen Dredd (alltså den bättre av Judge Dredd-filmer) där blocket/skyskrapan får agera scen för en berättelse som om den inte ”låstes fast” till en byggnad hade tappat sitt logiska driv. När jag tänker dystopisk framtid i urban miljö (let’s be frank; när jag tänker cyberpunk) så föreställer jag mig städer framförallt som i t.ex. Akira, Ghost in the Shell, Blade Runner och liknande. Nytt och gammalt om vartannat, stål och glas möter brutalistisk betong möter nittonhundratalets arkitektur. Arbete, boende och nöjen ligger i stort sett vägg i vägg (eller inte alls så långt därifrån).
Framtiden är förstås vertikal (en inte helt ovanlig trop) men den är inte inomhus så som jag upplever att stora delar av Mutant 2089/Berlin City 2092 verkar vara (rätta mig gärna om jag tänker fel här). Jag gillar visserligen den klaustrofobiska upplevelsen av att staden har växt ihop. Att väggar och tak liksom omsluter ”dig” vart du än vänder dig. Det må vara ett tak av odefinierade rör och kablar som löper en knapp halv meter ovanför dig då du befinner dig i gränden bakom hotpot-ställets kök, eller något som kan skönjas i dunklet femtio meter över den underjordiska Mutant-marknaden, eller kanske de hårt trafikerade autostradorna som dånar 24/7 två hundra meter ovanför dig. Men att denna klaustrofobiska känsla av att vara innesluten, nästan uppäten av staden, skulle vara den allenarådande upplevelsen tar bort alldeles gör mycket av det som (för mig) utgör en bärande del av en dystopisk framtid i urban miljö, nämligen regnet.
Det ständigt fallande regnet, de våta gatorna som reflekterar neonet, regnet som får betongen att skifta från grått till, ja, mörkare grått, regnet som gör att protagonisten aldrig tillåts se ut som något annat än en blöt katt. Regnet som kan vara lätt frätande, som är svart av aska och utsläpp, som gör att du får vada till kvartersbutiken för att köpa din mikrade burgare, eftersom att mutanterna kloggat igen brunnarna då de i sin tur tröttnat på att drunkna i underjorden. Ja, sånt funderar jag på.
Så, var vill jag komma med den hör ostrukturerade och vansinnigt pladdriga texten?
Jo, till följande, hur ser ni på den dystopiska framtidsstaden (och gärna i relation till Mutant 2089 om ni har erfarenhet av detta)?
Hur skulle ni visualisera, beskriva eller designa ett mega-block?
Är det rimligt att verksamheter i framtiden koncentreras till givna arenor? Och dessutom bara finns där?
Eller är det, som nog är det jag lutar åt, att tänka på ABC-staden fast då i blockform?
Hoppas någon orkat läsa så här långt. Har du det så tack. Ser verkligen fram mot att höra era tankar om framtidsstaden om ni vill bidra.
Ända sedan @Mogger presenterade sitt KSR-liknande cyberpunk-projekt så har alla lediga stunder i min hjärna ägnats åt att tänka på Mutant 2089 och dess värld. Jag har tänkt på de spelsessioner som jag ledde i studentrum och kvarterslokaler för dryga trettio år sedan. Jag har läst i gamla Mutant 2089-böcker. I Sinkadus (tack @Magnus Seter för alla grymma artiklar). Men framförallt har jag tänkt, antecknat och funderat över megastadens anatomi (vet inte om man kan kalla det så men det låter bra iallafall). Jag har bland annat fördjupat mig i läsning av Äventyrsspels Berlin City 2092-box. Ett återkommande inslag i en denna (och annan) dystopisk framtidsskildring (låt oss kalla det för det så slipper vi att låsa oss vid cyberpunk) tycks vara Mega-blocket.
I Berlin City 2092 är staden indelad i stadsdelar. Dessa bär namn som alluderar till det reella Berlin. De beskrivs som avgränsade territorier med tydliga skillnader i både stil och stämning. Därtill så är staden indelad i block (A-block för administrativ verksamhet, D-block för distribution, R-block för rekreation, W-block för bostäder, und so weiter). Dessa block beskrivs i sin tur som enskilda, eller ihopväxta, mastodonter till byggnadskomplex som kan resa sig flera kilometer över staden. Gott så.
Men också inte gott så. Varför skulle t.ex. en hyperkapitalistisk oligark-korporation ha sin (mer eller mindre livegna) personal boende i ett W-block när produktionen/administrationen ligger någon helt annanstans? Och varför koncentreras t.ex. all rekreation till särskilda block? I en värld av (t.ex.) MultiSense-teknologi så verkar det galet att koncentrera den typen av affärsverksamhet till någonstans där konsumenterna inte bor. Det är som att någon tagit idéerna om ABC-städerna (Arbete, Bostad, Centrum) och gjort kaos med hela konceptet. It makes no sense i min bok.
Hursomhelst, dessa mega-block tycks i många fall (åtminstone när det kommer till bostadsblocken) följa den stratifierade ordningen av att längst ned så är våningsplanen förslummade förgårdar till helvetet (som i sin tur ligger under markytan och är där mutanter och pestsmittade lever sina sorgliga liv i t.ex. kulvertar, tunnlar och övergivna parkeringsplan), ovanför dessa lever den grå massan i mer eller mindre välordnade korp-plan och längst upp (gärna ovanför molnen) lever eliten sina halvgudalika liv i ofattbar lyx. Dock verkar allt ske inomhus. Eller?
Det är här - i mina försök att visualisera framtidsstaden - som jag har svårt att få ihop det. När jag försöker förstå hur staden egentligen ter sig, hur jag som presumtiv spelledare ska ”måla upp” världen för spelarna, så krockar det bl.a. med rätt mycket som jag har konsumerat i form av urban dystopisk framtidsskildring.
Jag kan i skrivande stund bara komma på att jag sett denna typ av avgränsade yta i filmen Dredd (alltså den bättre av Judge Dredd-filmer) där blocket/skyskrapan får agera scen för en berättelse som om den inte ”låstes fast” till en byggnad hade tappat sitt logiska driv. När jag tänker dystopisk framtid i urban miljö (let’s be frank; när jag tänker cyberpunk) så föreställer jag mig städer framförallt som i t.ex. Akira, Ghost in the Shell, Blade Runner och liknande. Nytt och gammalt om vartannat, stål och glas möter brutalistisk betong möter nittonhundratalets arkitektur. Arbete, boende och nöjen ligger i stort sett vägg i vägg (eller inte alls så långt därifrån).
Framtiden är förstås vertikal (en inte helt ovanlig trop) men den är inte inomhus så som jag upplever att stora delar av Mutant 2089/Berlin City 2092 verkar vara (rätta mig gärna om jag tänker fel här). Jag gillar visserligen den klaustrofobiska upplevelsen av att staden har växt ihop. Att väggar och tak liksom omsluter ”dig” vart du än vänder dig. Det må vara ett tak av odefinierade rör och kablar som löper en knapp halv meter ovanför dig då du befinner dig i gränden bakom hotpot-ställets kök, eller något som kan skönjas i dunklet femtio meter över den underjordiska Mutant-marknaden, eller kanske de hårt trafikerade autostradorna som dånar 24/7 två hundra meter ovanför dig. Men att denna klaustrofobiska känsla av att vara innesluten, nästan uppäten av staden, skulle vara den allenarådande upplevelsen tar bort alldeles gör mycket av det som (för mig) utgör en bärande del av en dystopisk framtid i urban miljö, nämligen regnet.
Det ständigt fallande regnet, de våta gatorna som reflekterar neonet, regnet som får betongen att skifta från grått till, ja, mörkare grått, regnet som gör att protagonisten aldrig tillåts se ut som något annat än en blöt katt. Regnet som kan vara lätt frätande, som är svart av aska och utsläpp, som gör att du får vada till kvartersbutiken för att köpa din mikrade burgare, eftersom att mutanterna kloggat igen brunnarna då de i sin tur tröttnat på att drunkna i underjorden. Ja, sånt funderar jag på.
Så, var vill jag komma med den hör ostrukturerade och vansinnigt pladdriga texten?
Jo, till följande, hur ser ni på den dystopiska framtidsstaden (och gärna i relation till Mutant 2089 om ni har erfarenhet av detta)?
Hur skulle ni visualisera, beskriva eller designa ett mega-block?
Är det rimligt att verksamheter i framtiden koncentreras till givna arenor? Och dessutom bara finns där?
Eller är det, som nog är det jag lutar åt, att tänka på ABC-staden fast då i blockform?
Hoppas någon orkat läsa så här långt. Har du det så tack. Ser verkligen fram mot att höra era tankar om framtidsstaden om ni vill bidra.
Last edited: