Tyvärr är inte det som måste göras det roligaste. Det blir ganska tydligt när man ska renskriva eller skriva något överhuvudtaget. (Korrekturläsa regelbeskrivningar, sätta stats på personer och varelser som fungerar med systemet, skapa tabeller...) Man förstår varför så få ger ut det de skapar.
Men om texten kan vara informativ, och rolig att skriva, skriv på det sätt du vill. Se bara till att det inte blir för mycket (vilket lättast avgörs av att låta andra läsa och tycka). Om inte annat finns det gott om tid att få in sånt i säg äventyrsbakgrunden. Och man väljer ju sin målgrupp också och kanske får välja mellan effektivare och fåordigare för en stor publik, och mångordat med utsvävningar och fånga de som gillar den stilen som kan vara färre.
Som spelledare uppskattar jag om det finns saker i äventyret som är kul, men enbart för spelledarens ögon.
Jag ogillar både att läsa upp som att lyssna på högupplösningsstycken. Jag vet flera gånger då folk gäspat och zonat ur från de inledande bakgrundsstroferna. Beskrivandet är en kontinuerlig kamp för mig. Jag ser en inre bild med många detaljer och intryck för det mesta, men att beskriva den på den nivån skulle ta för lång tid för de i min grupp, så jag försöker hitta de bästa orden för att beskriva saker, och för att ge den emfas som behövs för att spelarna ska få rätt uppfattning om situationen/miljön. Jag gillade upplägget som Dimfrost postade i Layout-tråden från Mörk Borg, det är idealiskt för mig att arbeta ifrån med några få inledande beskrivningsord. De kan jag ersätta med egna ord, förkorta eller detaljera mer, och anpassa efter stämningen just då i äventyret.