TL: DR (Färg)skissens ques är för lika i vissa fall, i andra fall saknas ques = perspektivet knasar. Lös genom att ta bort en del ques, förstärk andra.
Med risk för att det bara är jag: färgskissen har jag litet svårt att urskilja djupet i, det är inte konsistent. Jag säger inte att det är en
Escher men det är ques (ledtrådar för hjärnan sas) som saknas eller framstår för lika i kontext. Gul/lila pylon 'åker framåt' när blicken går nedåt, den går ihop med alla linjer, det blir otydligt, svårt för min hjärna att lista ut.
I svartvita skissen klickar min hjärna direkt, där är pylon '450' överlappad (que) av pyloner i förgrunden. Sen finns det mer kontextuell information, det är längre perspektiv och fler hexar runt omkring som ger mer ques. Samtidigt finns det inga färger = mindre info (lägre entropi, som i informationsteori) att processa/passa med resten av infon och det är bra, men färg
kan samtidigt vara en que. Om du sett över ett bergigt landskap täckt av tall blir det extra tydligt, särskilt om du åker norrut, det blir blåare ju längre bort bergen ligger men tallbarren är förstås lika gröna där du står som 1 mil bort. Ergo en löpande skala på ett objekt i konsistent distans kan ställa till det.
I färgskissen skapar du djup med linjetäthet som jag ser det, men ibland sammanfaller linjer som blir fetare och vissa mörkare och det krashar perspektivet (ques blir för lika). Sen är ju linjetjocklek i själva hexen konstant (det är inneboende i rationalen för den isometriska kartan) och i färgskissen ställer det till det. Det blir djupkänsla i pylonens vertikala linjetjocklek, medan topp/botten inte har den quen, i toppen blir det extra tydligt. Sen är det ju också den isometriska kartans inneboende idé om att skapa djup utan korrellerande parallella linjer (titta längs ett tågspår), där försvinner en viktig que så då måste man vara mer noga med de andra.
Men jag är verkligen för idén i stort. Men känslan är väldigt cyber/framtid så min bias är tung (jag är torsk på allt som stavas "sektor" och "2089")
Med det sagt: min hjärna bedrar sig ibland (kanske därför jag gillar Escher då det liksom går ut på att bedra sig)
och jag har liten och ingen konstnärlig känsla när det kommer till det visuella. Jag baserar allt mitt resonerande från ett annat håll om du ser ovan, så min WoT kanske inte tillför ett skvatt =)
Vad jag tänker: förstärk ques i färgskissen. Överlappning (dunderstark que) genom 'tjocknande' (minskande) transparens additivt eller bara genom att 'sota' vissa pyloner (som du gjort i s/v-skissen) men att det inte adderar om de överlappar. Genom att 'skugga' additivt där pylonerna överlappar eller bara skilja dem åt i samma kvalitet (feature)
kanske det ger mer djup och har du tur så kompenserar det för linjetjocklekarna och vad de ställer till. Och då du jobbar på dator och det ska se 'framtidigt' ut så kan du talla på hexkartans idé och lägga en gradient över hela golvet och/eller bilden. Alla linjer bleknar litet om de ligger djupare i bild, kanske du bara lägger det på hexarna så själva pylonerna poppar, sen kan man bleka/ludda till hexarna bakom pylonerna så ser de lite ut som att pylonerna är av glas. But then again, det kanske krashar perspektivet det med.