Rickard
Urverk speldesign
En fara är också att fackspråket är begränsande. "Det där är inget annat än sandbox" och så ser man inte skillnaderna.Men huvudproblemet är just det: det finns inget fackspråk.
En fara är också att fackspråket är begränsande. "Det där är inget annat än sandbox" och så ser man inte skillnaderna.Men huvudproblemet är just det: det finns inget fackspråk.
Brädspelet Spirit Island. Länge sedan jag gick hem och funderade kring strategier och möjliga kombinationer.Vilka coola spel har ni spelat på sistone?
Har alltid velat spela Root. Chansen ökar nu när det finns på Steam.Finns mycket från brädspel som man skulle kunna snegla på, även om det känns som det finns en trend att låna från indie-rpg:s till brädspel.
Till exempel Roothttps://boardgamegeek.com/boardgame/237182/root
Det är faktiskt riktigt coolt. Framförallt hur det använder brädspelet som en direkt komponent i sin struktur. Du använder brädspelet och de olika fraktionerna från det för att skapa den värld ni spelar rollspelet i. Regelmässigt är det en helt okej PbtA-variant. Men just hur det använder brädspelet är riktigt coolt. Återstår dock att hitta tiden till att spela det!Brädspelet ska komma som rollspel också.
Jag vill bara inflika, utan att ha något att bidra med, att jag tycker hybriden rollspel/brädspel är ganska coolt.
Om du vill ärva och bygga vidare på The Combattants, så säg bara till … kan nog bli nåt brädspelsrollspel eller rollspelsbrädspel av det.Jag vill bara inflika, utan att ha något att bidra med, att jag tycker hybriden rollspel/brädspel är ganska coolt. Det känns som det ramar in aktiviteten på ett sätt som passar min väldigt spretiga tanke. Det är ett under liksom att jag ens kan planera saker så spretig som jag är i tanken, förmodligen därför jag älskar allt som skapar struktur och ordning då det ger en bra inhängnad för en virrpanna som mig själv
Alltså nu kan du ju inte bara komma och slänga in massa saker som verkar intressanta på en person som redan har svårt att hitta tid. Känns ju hemskt oförskämt! (Snälla fortsätt, jag älskar när människor kommer med tips och råd på saker som potentiellt kan vara coola ).Battlestations: Second Edition
A one vs. many tabletop starship simulator set in the 22nd century.boardgamegeek.com
Ja! Brukade fråga studenter hur de definierar "RPG" som ett experiment. Blev alltid en lång lista ömsesidigt uteslutande definitioner, som alla ändå är helt korrekta. Syftet har varit att illustrera just subjektiviteten och hur den påverkar speldesignsamtalet. För det är ju guld värt (pun intended) att diskutera om vi vill ha loot och xp i vårt spel, men det är ganska meningslöst att orda om ifall loot och xp krävs för att ett spel skall kunna kallas RPG.En fara är också att fackspråket är begränsande. "Det där är inget annat än sandbox" och så ser man inte skillnaderna.