Jag spelleder fortfarande ”Fienden ibland oss”, min fritt moddade
The Enemy Within-kampanj med hemsnickrade BRP-regler och delvis omgjord setting. Nu börjar vi till slut närma oss slutet på ”Den grå eminensen” /
Power Behind the Throne, ”säsong” 3 av 5 (den blir längre än de två första tillsammans), och de två sista kommer att bli ännu friare från förlagan. Utöver själva TEW har jag jobbat in hela eller delar av diverse andra äventyr både från WFRP och andra spel och, i synnerhet nu i Säsong 3, en hel del eget material. (Faktum är att det gick 30 (!) spelmöten mellan slutet på
Death on the Reik och början på den ”riktiga”
Power Behind the Throne…)
Jag dokumenterar kampanjen på
en engelskspråkig blogg där jag också länkar till de svenska spelmötesrapporterna som annars mest är för gruppens egen skull. Jag brukade posta uppdateringar i den här tråden här också men slutade med det pga (av allt att döma) svalt intresse.
Vi har hållit på i fyra och ett halvt år, regelbundet om än inte supertätt – i snitt, utslaget över hela tiden, har vi spelat var tredje vecka (men då får man räkna in en del längre sommar- och juluppehåll). Tre av de nuvarande fyra spelarna har hängt med från början.
Vad har jag lärt mig?
- En sak som iofs var hyfsat klar redan från början och bara blivit tydligare är att TEW-kampanjen är en fixer-upper. Den har en massa riktigt bra och roliga bitar men ramverket är rangligt och man måste göra om och fylla i för att det ska bli riktigt ”rätt” för en själv. Det har inte ändrats av den nya versionen, den behöver i stort sett lika mycket fix som den gamla men delvis på lite andra punkter. Paradoxalt tror jag att den här ofullständigheten är en styrka. Det är väldigt kul att tweaka till sin egen TEW.
- Mitt naturliga idiom som SL är väldigt preppintensivt. Jag har lagt ner väldigt mycket tid och energi på förberedande av spelmötena. Det har varit värt det men det skulle antagligen gå att skära ner på om jag var tvungen, t ex om jag skulle få mindre fritid över till preppandet.
- En annan sak som tagit väldigt mycket tid är att jag som sagt dokumenterar spelmötena med ordentliga recaps både för gruppen och på en blogg. Det är dock lätt värt det för att det är så kul att ha i efterhand, plus att en inte obetydlig inspirationskälla var att läsa andra kampanjloggar om TEW – så det är lite
pay it forward också.
- Jag gillar att bygga och tinkra med krunchiga regler men det tempereras av att det är skarpt begränsat hur mycket komplexitet jag kan hålla i huvudet när vi väl spelar. Och komplexa finesser som man ändå glömmer bort att använda har inte direkt något värde, så sådant har jag försökt tvätta bort ur mina hemsnickrade regler vartefter.
- Det som känts svårast och jobbigast har åtminstone periodvis varit att rent praktiskt hålla ihop kampanjen och få till spelmöten. Under de 4 ½ år vi hållit på har vi aldrig kunnat ha en fast tid, typ varannan onsdag, utan vi har alltid fått hålla på och planera ett eller två möten i taget eftersom deltagarna haft så spretiga scheman. Det har dock blivit bättre sedan de två spelarna som hade svårast att planera framåt (en frilansare och en student) slutade för två år sedan. Sedan dess har vi också haft gruppen fulltalig på en majoritet av mötena, medan vi de första två åren nästan alltid var en eller ibland två spelare kort. Så småningom har jag också förstått att det inte är någon trivial bravad att hålla ihop en kampanj och spelgrupp så här länge.