Som jag skrev i trådstarten vet jag inte exakt vad blorb är, men jag brukar gilla vad som skrivs om metoderna. Dessutom blev det ett roligt verb för att beskriva vad jag vill göra. Men blorb är inte ett mål i sig. Det jag vill är att preppa Korpens klagan på ett sätt som minskar att jag som SL behöver gå in och godtyckligt styra vad som ska hända under spelmötena. Även om jag kan se kvaliteten i att låta världen etableras under spelmötet, är det inte vad jag vill göra här. Världen, med sina platser, personer och relationer, ska vara genomtänkt från början, ”a clockwork” för att citera
@Brior.
Jag vill samtidigt att Det glömda landet ska upplevas som dynamiskt och skiftande. Preppen ska inte bara handla om att det står x antal skelett och väntar i en grotta. De personer och varelser rollpersonerna möter ska ha en plats i landet och relationer till andra. Om de stöter på en hydra i bergen, vill jag att den ska ha ett bo (med en skatt) och vara känd av jägarna som rör sig i den angränsande skogen. På det sättet vill jag också väva in Korpens klagans metaplot i slumpmötena. Rollpersonerna ska inte komma i kontakt med fraktionerna för att jag som SL tycker att det är dags, utan helt enkelt för att det är vad världen/preppen ger dem.
En annan sak jag vill göra är att koppla in tiden i preppen. Att saker händer i världen ska inte
bara vara avhängigt vilka slumpmöten spelarna slår fram och hur de hanterar dem. I betan av Blodslandet (en kommande kampanj till Svärdets sång) har
@Brior skrivit fram just det här (har jag för mig). Kampanjens händelser sker, även om rollpersonerna inte bryr sig om att sätta i gång dem. De kan välja att ha fest i sitt fäste istället, som jag skrev i en tidigare post. För detta ändamål vill jag ha en klocka med faser. Det ska vara tydligt vilka kriterier som tar kampanjen framåt. Bittermarken (ytterligare en Svärdets sång-kampanj) och Blodslandet har sådana inslag, men jag vill ha dem glasklara, typ rollpersonernas rykte har nått x, de har hittat x, de har träffat x, osv., men även x antal dygn. Rollpersonerna ska ha agens, men det ska även världen ha.