clarence redd
FrostByte Books
Jag beskrev mitt nya BRP-hack, The Comae Engine, lite i en annan tråd för ett tag sen. Nu när det har släppts tänkte jag skriva lite om tankarna bakom boken.
Grundidén såg ut så här:
Därför har förenklade BRP-versioner ofta blivit synonymt med att behålla den givna strukturen med grundegenskaper, färdigheter och strid. För mig var DoD 84 länge måttstocken.
Men det passar egentligen mitt spelsätt dåligt. Jag gillar mysterier med inslag av äventyrliga strapatser och märkliga metafysiska krafter. Som en blandning av Indiana Jones och Call of Cthulhu. Strid förekommer, men ganska begränsat.
Så här gick funderingarna:
Det funkade över förväntan.
Grundidén såg ut så här:
- Enkla regler med en övergripande konfliktmotor, som klarar många olika typer av konflikter.
- Utgå från ett procentbaserat BRP för att säkra kompabilitet bakåt - framför allt med mina egna spel, M-SPACE, Odd Soot och i förlängningen Mythras. Men även med övriga BRP-släktingar.
- En kort, koncis regelbok som kan byggas ut med plugins.
Därför har förenklade BRP-versioner ofta blivit synonymt med att behålla den givna strukturen med grundegenskaper, färdigheter och strid. För mig var DoD 84 länge måttstocken.
Men det passar egentligen mitt spelsätt dåligt. Jag gillar mysterier med inslag av äventyrliga strapatser och märkliga metafysiska krafter. Som en blandning av Indiana Jones och Call of Cthulhu. Strid förekommer, men ganska begränsat.
Så här gick funderingarna:
- Varför har strid ett detaljerat sub-system, när utmaningarna i mina spelsessioner handlar om så många andra saker?
- Varför kan man korsa en kanyon på en ranglig träbro med ett enkelt tärningsslag - men tar fram de detaljerade reglerna om det står en beväpnad vätte mitt på?
- Berättelser är, lite förenklat, en serie utmaningar som måste övervinnas. Filmer och böcker som bara tar till våld för att lösa längre utmaningar tröttnar jag snabbt på. Varför nöjer jag mig med det i mina favoritrollspel?
Det funkade över förväntan.